Kuruluş
Matematik Bölümü, 1995-1996 Eğitim-Öğretim Yılında Erciyes Üniversitesi'ne bağlı olarak eğitime başlamış olup 2006 yılından itibaren Yozgat Bozok Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü olarak halen bu eğitim programını sürdürmektedir.
Kazanılan Derece
Lisans
Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora)
6. Düzey
Kabul ve Kayıt Koşulları
(1) Üniversiteye bağlı akademik birimlere kayıt için aşağıdaki koşullar aranır: a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak. b) Yabancı ülkede denk öğrenim kurumlarından mezun olanların diploma denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanmış olması. c) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınavlar veya yabancı uyruklu öğrenciler için Senato tarafından belirlenen esaslar kapsamında yerleştirilmeleri sonucunda ilgili eğitim-öğretim yılında Üniversitenin birimlerine kayıt hakkı kazanmış olmak. ç) ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak. d) Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri yerine getirmek. e) Uluslararası öğrenciler için öğrenim vizesi yükümlülüklerini yerine getirmek. (2) Üniversiteye kayıt hakkı kazanan adaylar, ilan edilen tarihlerde başvurularını e-Devlet üzerinden veya Üniversiteye şahsen başvurarak yaparlar. Ancak, mazeretleri nedeniyle bizzat başvuramayan adaylar noter tarafından düzenlenen vekâletname ile tayin edilen vekil aracılığıyla kesin kayıtlarını yaptırabilirler. (3) Öğrenci adayından kayıt sırasında, öğrenci kayıt kılavuzunda yer alan belgelerin aslı veya noterden/Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. (4) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların belirlenmesi durumunda kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların ise bulundukları yarıyıla bakılmaksızın kayıtları iptal edilerek kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır. Bu durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır ve öğrencilikle ilgili hiçbir haktan yararlanamazlar. (5) Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere öğrenci kimlik belgesi düzenlenir. (6) Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan adaylar, Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia edemez.
Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Fakülte Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Matematik alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin tümünü başarıyla tamamlamaları ve genel not ortalamasında ise 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmeleri gerekir.
Program Profili
Bölüm bünyesinde Analiz ve Fonksiyonlar Teorisi, Cebir ve Sayılar Teorisi, Geometri, Matematiğin Temelleri ve Matematik Lojik, Topoloji ve Uygulamalı Matematik olmak üzere altı anabilim dalı mevcuttur. Matematik bölümümüzün amacı; ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı Matematik eğitimi ile ilgili temel bilgi, yöntem ve becerileri kazanmış, matematik alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilen, verileri yorumlayabilen, problemlere matematiksel düşünme yeteneğiyle yaklaşarak mantıklı çözümler üretebilen, analitik düşünme yeteneğini ve zihinsel yaratıcılığını geliştirebilmiş, matematik biliminin gerekliliği doğrultusunda bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilen, matematik bilim dalı için gerekli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip, etik değerlere sahip, özgün ve bağımsız araştırma yapabilecek ve çalışmalarını etkin bir biçimde sunabilen, ekip çalışmasına uyumlu, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme yetkinliğine sahip hayat boyu öğrenmenin gerekliliğini benimsemiş bireyler yetiştirmektir.
Program Eğitim Amaçları
1 |
İleri düzeyde kuramsal ve uygulamalı Matematik eğitimi ile ilgili temel bilgi, yöntem ve becerileri kazandırmak. |
2 |
Matematik alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilen, verileri yorumlayabilen, problemlere matematiksel düşünme yeteneğiyle yaklaşarak mantıklı çözümler üretebilen bireyler yetiştirmek. |
3 |
Analitik düşünme yeteneğini ve zihinsel yaratıcılığını geliştirebilme becerisi kazandırmak. |
4 |
Matematik biliminin gerekliliği doğrultusunda bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerileri kazandırmak. |
5 |
Matematik bilim dalı için gerekli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip bireyler yetiştirmek. |
6 |
Etik değerlere sahip, özgün ve bağımsız araştırma yapabilecek ve çalışmalarını etkin bir biçimde sunabilecek, ekip çalışmasına uyumlu bilim insanları yetiştirmek. |
7 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme yetkinliğine sahip hayat boyu öğrenmenin gerekliliğini benimsemiş bireyler yetiştirmek. |
Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)
Mezunların en önemli çalışma alanlarından biri akademisyenliktir. Mezun olup yüksek lisans ve doktorasını bitirenler üniversitelerde doktor öğretim üyesi, doçent, profesör olarak çalışıp öğretim üyesi olabilmektedir. MEB, YÖK, TÜBİTAK gibi kurumların burslarından yararlanıp yurt dışında da yüksek lisans ya da doktora yapma olanağı da vardır. Ayrıca, formasyon alıp Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda Matematik öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Tübitak, Aselsan, Ttnet, Telekom, Hazine Müsteşarlığı ve bankalarda finansal danışman ve yine çoğu banka ve özel kuruluşta analist olarak çalışabilmektedir. Matematik eğitimi, bilgisayar alanında çalışabilmek için gerekli temel bilgi ve beceriyi kazandırdığından, çeşitli kamu ve özel kuruluşların bilgi işlem merkezlerinde sistem çözümleyicisi, sistem operatörü, yazılım uzmanlığı vs. olarak çalışabilmektedirler. Bilgisayar üzerine yüksek lisans, ek dersler ya da kurslar yoluyla bilişim sektörüne katılabilir, programcılık yapabilmektedir. Maliye Bakanlığı’nda hesap uzmanı, Bakanlıklarda çözümleyici ya da programcı kadroları gibi iş olanakları da vardır.
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan öğrenciler ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde ingilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrenci dönem başında derslere kayıt yaptırmalı ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70'ine, uygulamaların en az %80'ine devam etmiş olmaları gereklidir. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl/yıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların ağırlıklı ortalamasıdır. Bu suretle bulunacak ondalıklı sayı; 0,5 ve üzeri ise yukarı sayıya, 0,5 altında ise aşağı sayıya yuvarlanır. Dersin ham başarı puanı, o dersin ara sınav, uygulama ve varsa diğer yarıyıl/yıl içi eğitim-öğretim ile ilgili diğer etkinliklerden almış olduğu notların ağırlıklı ortalaması ile final veya varsa bütünleme notu dikkate alınarak hesaplanır. Dersin ham başarı puanı katkı yüzdeleri, ilgili dersin öğretim elemanı tarafından dönem başında belirlenir ve en geç ilgili yarıyıl/yıl derslerinin ilk iki haftası içinde öğrenci bilgi sistemine girilerek öğrencilere duyurulur. Ancak yarıyıl/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla; yarıyıl/yıl sonu değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40’tan az, %70’ten fazla olamaz. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı veya özel değerlendirmeli derslerde, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi, öğrencinin ham başarı puanının aritmetik ortalamaları ve istatistiksel dağılımları göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf notlarından biriyle belirlenir. Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az DD veya daha yukarı olması gerekir. AA, AB, BA, BB, BC, CB ve CC notları şartsız başarılı notlardır. CD, DC ve DD notları ise şartlı başarılı notlardır. Bir öğrencinin CD, DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir.
Mezuniyet Koşulları
Lisans programı 4 yıl (8 yarıyıl) dır. Mezun olabilmek için öğrenciler, her yarıyıl en az 30 AKTS (toplamda en az 240 AKTS) karşılığı ders almak ve başarmak zorundadırlar. Bu derslerden en az 14 tanesi (64 AKTS) seçmeli derstir. Bu süreci tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.
Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )
Tam Zamanlı
Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)
Adres: Yozgat Bozok Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Matematik Bölümü, 66900, Yozgat Web Adresi : https://bozok.edu.tr/okul/fef/bolum/matematik Tel : 0 354 242 10 21 Faks : 0 354 242 10 22 Bölüm Başkanı : Prof. Dr. Abdullah SÖNMEZOĞLU Tel : 0 354 242 10 21 / 2570-2573 AKTS/DS Koordinatörü : Prof. Dr. Yusuf PANDIR Tel : 0 354 242 10 21 / 2575
Bölüm Olanakları
Bölümümüzde 4 adet derslik bulunmaktadır. Aynı zamanda, bölümümüz öğrencilerinin kullanabileceği 80 m2 boyutunda ve 40 adet yüksek donanımlı bilgisayara sahip Fakülte Öğrenci Bilgisayar Laboratuvarı mevcuttur. Sınıf bazında her öğrencimize bir bilgisayar düşmektedir. Ayrıca bölüme ait iki derslikte ve bilgisayar laboratuvarında birer adet projeksiyon cihazı vardır. Matematik bölümü ile ilgili üniversitemiz kütüphanesinde toplam 784 adet kitap bulunmaktadır.
Program Çıktıları
1 |
Matematik alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
2 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri günün koşullarına bağlı olarak yeniler. |
3 |
Alanı ile ilgili problemleri saptar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
4 |
Güncel matematik problemlerini incelemek için veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
5 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözülmelerine yönelik aşamaları planlar ve yönetir. |
6 |
Matematik bilgilerini farklı disiplinlerde uygular. |
7 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri sürekli olarak geliştirerek yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. |
8 |
Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. |
9 |
Bireysel çalışma becerisi kazanır ve takım çalışmalarında etkin bir biçimde rol alır. |
10 |
Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemleri geliştirir ve gerektiğinde uygular. |
11 |
Bir proje çerçevesinde sorumluluğu altındaki çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. |
12 |
Alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini toplum yararına kullanır ve etkinlikler düzenler. |
13 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincinde olur. |
14 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. |
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olur. |
Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme