1) KURULUŞ
Kimya Bölümü, 3 Kasım 1994 tarih ve 22100 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 24.08.1994 tarih ve 94/6138 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla Erciyes Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı Yozgat ilinde kurulan Fen Edebiyat Fakültesi bünyesinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının, 30.01.1996 tarihli Yönetim Kurulu kararıyla eğitim-öğretime başlamıştır. Bakanlar Kurulunun 01/03/2006 tarih ve 5467 sayılı, 17/03/2006 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan kararı ile kurulmuş olan Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı Fen-Edebiyat Fakültesi bünyesinde eğitim-öğretime devam etmektedir.
2) KAZANILAN DERECE
Lisans
3) DERECENİN DÜZEYİ
6. Düzey
4) KABUL VE KAYIT KOŞULLARI
Kimya bölümüne kabul ve kayıt hakkı, ÖSYM tarafından yapılan YKS sınavı ile kazanılır. Kimya Bölümüne giriş YKS sınavından alınan yeterli puanlara bağlı olarak yapılan tercihe bağlıdır. Ayrıca Yatay ve Dikey Geçiş Yönetmeliklerinde yer alan şartları sağlayan öğrenciler de bölüme kabul ve kayıt hakkı kazanırlar.
5) ÖNCEKİ ÖĞRENMENİN TANINMASI HAKKINDA KURALLAR
Formal
6) YETERLİLİK KOŞULLARI VE KURALLARI
Programda mevcut olan ( toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden, araştırma seminerinden başarılı olan ve yaz stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere Kimya Lisans diploması verilir.
7) PROGRAM PROFİLİ
Bölüm bünyesinde Analitik Kimya, Anorganik Kimya, Biyokimya, Fizikokimya ve Organik Kimya olmak üzere beş anabilim dalı mevcuttur. Kimya Bölümünün temel hedefi; Kimya biliminin temel prensiplerini tanımlama, açıklama, uygulama, karar verebilme, öğretebilme bilgi ve becerisine sahip kimya lisans mezunu olarak kanunların sağladığı tüm yetki ve sorumlulukları taşıyan mezunlar yetiştirmektir.
8) PROGRAM EĞİTİM AMAÇLARI
1
|
Başta kimya sanayi olmak üzere, sağlık, çevre, tarım ve gıda gibi sektörlerin işletme, üretim, araştırma geliştirme laboratuvarlarında araştırmacı ve yönetici konumunda aranılan mezunlar yetiştirmek.
|
2
|
Disiplinler arası çalışmanın önemini kavramış, Kimya bilimi yanında, gıda, sağlık, çevre ve polimer bilimi ve teknolojileri, kompozit malzeme, nano teknoloji gibi alanlarda da kariyer hedefleri ve mesleki beklentileri olan mezunlar yetiştirmek.
|
3
|
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ve çevre koruma gibi alanı destekleyici konular ile alan dışı konularda eğitim almış, farkındalığı yüksek, karşılaştığı mesleki sorunlara çözüm üretebilen, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip mezunlar yetiştirmek.
|
4
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak.
|
5
|
Lisansüstü programlarda, AR-GE merkezlerinde ve proje ekiplerinde çalışabilecek bilgi ve yeterliliğe sahip olan mezunlar yetiştirmek.
|
9) MEZUNLARIN İSTİHDAM PROFİLLERİ
Kimya bölümü mezunları endüstriyel üretim sektörünün en çok tercih ettiği mezunlar arasında yer almaktadır. Maddelerin yapılarını araştıran, insanların temel ihtiyaç maddelerini geliştiren ve yeni bileşikler üreten kimyacılar; gıda, ilaç, tekstil, temizlik, kozmetik, zirai tarım, boya, çimento, cam ve plastik endüstrisi gibi pek çok alanda kullanılan malzemelerin de üreticileridirler. Kimyacılar bu sanayi sektörlerinin herhangi birinde araştırma-geliştirme, üretim, teknik yönetim, kalite kontrol ve sorumlu müdürlük birimlerinde çalışabilirler. Kimya bölümü mezunları bilimsel araştırma merkezleri ve hastane laboratuvarları, su ve atık su analiz laboratuvarları ve çevre analiz laboratuvarlarında iş imkânı bulabilirler. Kimya bölümü mezunları laboratuvar kimyasalları ve cihazları satış ve servis şirketlerinde ve danışmanlık firmalarında çalışabildikleri gibi İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Uzmanı da olabilirler. Bunlara ek olarak; Kimya bölümü mezunları devlet kurumlarından TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu), MKE (Makina Kimya Endüstrisi), MTA (Maden Tetkik Arama), TSE (Türk Standartları Enstitüsü) ve bir çok kamu ve sektör kuruluşlarında iş imkânı bulabilirler. Kimya bölümünden mezun olan öğrencilerimiz eğitimleri esnasında alabilecekleri Pedagojik Formasyon sertifikası ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda Kimya Öğretmeni olarak çalışabilmektedirler. Kimya bölümünden mezun olan öğrencilerimiz ilgi duymaları halinde Lisansüstü eğitimlerine devam ederek Yüksek Lisans ve Doktora programlarına devam edebilmektedirler.
10) ÜST DERECE PROGRAMLARINA GEÇİŞ
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde ingilizce dil bilgisine (YDS, YÖKDİL vb. denklikte sınavlardan en az birine girmiş olmak koşuluyla) sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
11) SINAVLAR, ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Her öğrenci dönem başında derslere kayıt yaptırmalı ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70'ine, uygulamaların en az %80'ine devam etmiş olmaları gereklidir. Dersin ham başarı puanı, o dersin ara sınav, uygulama ve varsa diğer yarıyıl/yıl içi eğitim-öğretim ile ilgili diğer etkinliklerden almış olduğu notların ağırlıklı ortalaması ile final veya varsa bütünleme notu dikkate alınarak hesaplanır. Dersin ham başarı puanı katkı yüzdeleri, ilgili dersin öğretim elemanı tarafından dönem başında belirlenir ve en geç ilgili yarıyıl/yıl derslerinin ilk iki haftası içinde öğrenci bilgi sistemine girilerek öğrencilere duyurulur. Ancak yarıyıl/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla; yarıyıl/yıl sonu değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40’tan az, %70’ten fazla olamaz. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı yapılan uygulamalı veya özel değerlendirmeli derslerde, yarıyıl/yıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %100’dür. Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl/yıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az DD veya daha yukarı olması gerekir. AA, AB, BA, BB, BC, CB ve CC notları şartsız başarılı notlardır. CD, DC ve DD notları ise şartlı başarılı notlardır. Bir öğrencinin CD, DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2,00 olması gerekir.
12) MEZUNİYET KOŞULLARI
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere KİMYA alanında lisans diploması verilir.
13) ÇALIŞMA ŞEKLİ
Tam Zamanlı
14) ADRES VE İLETİŞİM BİLGİLERİ
Adres: Yozgat Bozok Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Kimya Bölümü, 66200, Yozgat Web Adresi: https://bozok.edu.tr/okul/fef/bolum/kimya Tel: 0 354 242 10 21 Faks : 0 354 242 10 22 Bölüm Başkanı : Prof. Dr. Mustafa SAÇMACI Tel : 0 354 242 10 21 / 2520-2523
15) BÖLÜM OLANAKLARI
Bölümümüzde temel araştırma araçlarının yanında FT-IR, Raman, UV-VIS, HPLC, TGA-DSC ve Manyetik Duyarlılık cihazları gibi bir çok enstrüman mevcuttur. Kimya Bölümünün mevcut araştırma, hizmet ve eğitim-öğretim için sahip olduğu olanaklar şu şekildedir: 8 Adet (57 kişi kapasiteli) Araştırma laboratuvarı, 2 Adet (60 kişi kapasiteli) Öğrenci laboratuvarı, 4 Adet Derslik (288 kişi kapasiteli), 2 Adet Madde malzeme deposu, 1 Adet Aletli Analiz Laboratuvarı.
16) PROGRAM ÇIKTILARI
1
|
Maddenin temel kimyasal özellikleri hakkında geniş bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi günlük hayatta, endüstriyel boyutta, pratik kimya alanında kullanır ve bunları toplumla paylaşır.
|
2
|
Deney yapar, veri toplar, yorumlar, sonuçları değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, laboratuarda karşılaştığı problemlere karşı çözüm üretir.
|
3
|
Kimyasal bilgi ve verilerle ilgili hesaplama yapar ve verileri işler.
|
4
|
Kimya bilgisini ve kavrayışını alışılmamış yapıdaki kalitatif ve kantitatif problemlerin çözümüne uygular.
|
5
|
Anorganik Kimya, Organik Kimya, Fizikokimya, Analitik Kimya, Biyokimya konularında kimyasal kavram ve teorileri tanımlar ve kavrar.
|
6
|
Kimya alanında herhangi bir konu ile ilgili bilimsel veriler ışığında araştırma yapabilir.
|
7
|
Bilimsel materyali yazar, sunar, tartışır ve bilgi sahibi bir dinleyici gruba sözlü olarak sunar.
|
8
|
Çevre sorunlarının çözümünde kimyasal yaklaşım getirebilir, çevre analizleri yapabilir ve rapor eder.
|
9
|
Mesleğinin temel terimlerini ve süreçlerini okuyacak ve anlayacak düzeyde bir yabancı dili bilir.
|
10
|
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
|
11
|
Alanında edindiği bilgileri ortaöğretime uyarlar ve aktarır.
|
12
|
Kimya alanının dışında kendine yakın hissettiği farklı bilim dallarında bilgi edinir.
|
13
|
Bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür, grup çalışması yapar ve sorumluluk alma bilinci kazanır.
|
14
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak yenileyebilir.
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
16) PROGRAM ÇIKTILARI-TÜRKİYE YÜKSEK ÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ İLİŞKİLENDİRME