You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

UYGULAMALI EĞİTİMLER KOMİSYONU


BAŞKAN

Öğr. Gör. İhsan ÜSTÜNTAŞ

ÜYELER

Öğr. Gör. Dr. Fatma ÇELİK BAYRAM

Öğr. Gör. Sibel DUYGULU

Öğr. Gör. Sinem ATAOĞLU

 


YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ

Meslek Yüksekokullarında Uygulamalı Eğitimler Uygulama Yönergesi

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, Yozgat Bozok Üniversitesi Meslek Yüksekokulları ders programlarındaki uygulamalı eğitimin ve staj derslerinin yürütülmesi ile isteğe bağlı staj esaslarını düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Yozgat Bozok Üniversitesi Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin, 6111 sayılı Kanun ile değiştirilen 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu kapsamına dâhil edilen Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlarda yapacakları İşletmede Mesleki Eğitim ve Staj derslerinin uygulama ve başarı ölçme usul ve esasları ile isteğe bağlı staj esaslarını kapsar.

 

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 6111 sayılı Kanunla değiştirilen 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’na,17/06/2021 tarihli ve31514 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği’neve yürürlükte olan Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne dayanmaktadır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;

a)AKTS: Avrupa kredi transfer sistemini,

b)Birim Yazı İşleri: Yozgat Bozok Üniversitesi bünyesindeki Meslek Yüksekokullarında bulunan Yazı İşleri Birimini,

c)Meslek Yüksekokulu: Yozgat Bozok Üniversitesi bünyesindeki Meslek Yüksekokullarını,

ç)Meslek Yüksekokulu Müdürü: Yozgat Bozok Üniversitesi bünyesindeki Meslek Yüksekokullarının Müdürlerini,

d)MEYOK: Yozgat Bozok Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Koordinatörlüğünü,

e)OBS: Yozgat Bozok Üniversitesi Öğrenci Bilgi Sistemini,

f)Öğrenci: Yozgat Bozok Üniversitesi meslek yüksekokullarında eğitim gören öğrencileri,

g)Öğrenci İşleri Birimi: Yozgat Bozok Üniversitesi bünyesindeki Meslek Yüksekokulları Öğrenci İşleri Birimlerini,

ğ)Program:Yozgat Bozok Üniversitesi Meslek Yüksekokullarına bağlı eğitim öğretim faaliyeti gösteren programları,

h)Rektör: Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörünü,

ı) Uygulama Kılavuzu: MEYOK Müdürler Kurulu’nun onayı ile oluşturulan ve işletmede mesleki eğitim/staj işlemlerinin başlamasından sınavının sonuçlandırılmasına kadar yapılması gereken iş ve işlemleri, bu Yönergenin verdiği sorumlulukların yerine getirilmesini içeren kılavuzları,

i)Üniversite: Yozgat Bozok Üniversitesini,  ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Görev, Yetki ve Sorumluluklar

Rektörün görev ve yetkisi

MADDE5- (1) Rektör, uygulamalı eğitim faaliyetlerinin planlanması, bütçelenmesi, uygulanması, koordinasyonu ve denetiminden sorumludur.

Meslek Yüksekokulu Müdürünün görev ve yetkisi

MADDE6- (1) Meslek Yüksekokulu Müdürünün görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birimlerindeki uygulamalı eğitim faaliyetlerinin planlanması ve uygulanmasını koordine etmek.

b) İşletmedeMesleki eğitim ve staj kapsamında 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 5’inci maddesi gereğince sigortalanacak öğrencilerin sigortalanmalarına ilişkin iş ve işlemleri yürütmek.

c) Rektörün yetkilendirmesi hâlinde uygulamalı eğitimler kapsamında yükseköğretim birimi ile ilgili işletme arasında kurulan sözleşmeleri imzalamak ya da imzalanması için bu sözleşmeleri Rektöre sunmak.

(2) Rektörün görevlendirmesi ilemeslek yüksekokulu dışında, amaca yönelik, koordinasyondan sorumlu idari bir birim bu maddede belirtilen görev ve sorumlulukları yerine getirebilir.

Uygulamalı Eğitimler Komisyonu görev ve yetkisi

MADDE 7- (1) Meslek yüksekokulunun uygulamalı eğitim yapılan program veya bölümlerinde; uygulamalı eğitim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve koordinasyonundan sorumlu Uygulamalı Eğitimler Komisyonuoluşturulur.

(2) Uygulamalı Eğitimler Komisyonu işletmede mesleki eğitim veya staj sonunda elde edilen kazanımların ölçme ve değerlendirme işlemlerini yapar veya bu işlemi yaptırmak üzere sorumlu öğretim elemanının da yer aldığı alt komisyonlar oluşturabilir.

Sorumlu öğretim elemanı, görev ve yetkisi

MADDE 8- (1) Program veya bölümlerde uygulamalı eğitim faaliyetlerini izlemesi, işletme ile kurum arasında koordinasyonu sağlaması, öğrencilere uygulamalı eğitim süreçlerinde rehber olması, ölçme ve değerlendirme işlemlerinde yer alması amacıyla işletmede mesleki eğitim veya staj yapacak her bir uygulamalı eğitim grubu için eğitimler süresince bir sorumlu öğretim elemanı görevlendirilir.

(2) Sorumlu öğretim elemanının görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birim Uygulamalı Eğitimler Komisyonuile iş birliği içinde öğrencilerini bilgilendirmek ve yönlendirmek.

b) Öğrencilerin işletmede mesleki eğitim/staj yerlerindeki çalışma koşullarının 09/12/2003 tarih, 2533 sayılıResmîGazete’de yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği’neuygunluğunu denetlemek, uygun çalışma koşulları olmayan iş yerlerini ve iş kazası durumlarında yüksekokul yönetimini konu ile ilgili bilgilendirmek.

c) İşletmede mesleki eğitim/staj uygulaması esnasında öğrencinin takibi için iş yeri ve işbaşı eğitmeni ile belirli aralıklarla irtibata geçmek.

ç) İşletmede mesleki eğitim/staj sırasında öğrenciye iş yeri uygulama ve çalışma hayatının sosyal, psikolojik vd. yönleri ile ilgili destek sağlamak.

d) İşletmede mesleki eğitim/staj bitiminde danışmanı olduğu öğrencilerin (varsa) basılı belgelerini MEYOK tarafından belirlenen tarihlerde değerlendirilmek üzere toplamak.

e) Öğrencilerin işletmede mesleki eğitim/staj ile ilgili elektronik dosyalarını incelemek ve değerlendirmek, staj sınavını yürütmek.

f) İşletmede mesleki eğitim/staj notunun OBS girişini yapmak.

g) İşletmede mesleki eğitim/staj kılavuzunda belirlenen iş ve işlemleri yerine getirmek.

Eğitici personel, görev ve yetkisi

MADDE 9- (1) İşletmede mesleki eğitim veya staj yapacak öğrenciler, uygulamalı eğitimler esnasında işletme tarafından Uygulamalı Eğitimler Komisyonu’nun görüşü alınarak görevlendirilen ve alanında mesleki yetkinliği haiz bir eğitici personelin gözetiminde bulunurlar.

(2) Eğitici personelin görev ve yetkileri şunlardır:

a) Hazırlanan eğitim planı dâhilinde öğrencilerin uygulamalı eğitimlerini yapmalarını ve sürdürmelerini sağlamak.

b) Uygulamalı eğitim yapan her bir öğrenci için işletme değerlendirme formunun doldurulmasını sağlamak.

c) Öğrenciler tarafından hazırlanan uygulamalı eğitim dosyalarını inceleyerek görüş vermek ve onaylamak.

ç) Devamsızlık, disiplin ve uygulamalı eğitimlerle ilgili diğer hususlarda sorumlu öğretim elemanı ile iş birliği yapmak.

 

İşletmenin görev ve yetkisi

MADDE 10- (1) Bünyesinde, işletmede mesleki eğitim veya staj yaptırılan işletmenin görev ve yetkileri şunlardır:

a) Bünyesinde uygulamalı eğitim yapacak öğrenci sayısını dikkate alarak alanında mesleki yetkinliğe sahip yeterli sayıda eğitici personeli görevlendirmek.

b) Uygulamalı eğitim yapacak öğrencinin uygulamalı eğitim kabul formunu onaylamak.

c) Bünyesinde uygulamalı eğitim yapan her bir öğrenci için işletme değerlendirme formunu doldurmak, işletmede mesleki eğitim/staj defterinin ilgili kısımlarını onaylamak.

ç) Uygulamalı eğitim faaliyetlerinin 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hükümlerine uygun ortamlarda yapılmasını sağlamak.

d) İşletmedeki çalışma ortamı ve uygulamaların mahiyeti dikkate alınarak öğrencilere iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri vermek.

e) İşletmede mesleki eğitim ve kayıtlı olduğu programın ders planında yer aldığı için staj yapan öğrencilere 3308 sayılı Kanun’un ilgili hükümlerine uygun olarak ücret ödemek.

f) İşletmede mesleki eğitim ve staj yapan öğrencilerin geçirdikleri iş kazalarını ilgili mevzuata uygun olarak ilgililere ve aynı gün içinde öğrencinin kayıtlı olduğu yükseköğretim kurumuna bildirmek.

Öğrencinin sorumlulukları

MADDE 11- (1) Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler, uygulamalı eğitimler esnasındaki izin veya devamsızlık sürelerine ilişkin işlemlerde öğrencisi oldukları yükseköğretim kurumunun ilgili mevzuatı ile işletmenin resmî çalışma kurallarına tabidir. Bu Yönerge hükümlerine veya işletmenin resmî çalışma kurallarına aykırı davranan öğrencilerin uygulamalı eğitimleri başarısız olarak değerlendirilir.

(2) Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler işletmede bulunduğu sürelerde de 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ile öğrencisi olduğu yükseköğretim kurumunun ilgili disiplin mevzuatına ve işletmenin çalışma kurallarına tabidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Uygulamalı Eğitim

Uygulamalı eğitim

MADDE 12- (1) Uygulamalı eğitim, işletmede mesleki eğitim, staj ve uygulamalı derslerden oluşmaktadır. Öğrenciler, isteklerine bağlı olarak staj dışında isteğe bağlı staj da yapabilirler.

İşletmede Mesleki Eğitim

MADDE 13- (1) İşletmede mesleki eğitim; dönem içinde yapılan işletmede mesleki eğitim dersi, akademik takvime uygun olarak 3’üncü veya 4’üncü dönem süresince 13 (12+1) hafta ve ders programına uygun olarak yapılan 15 AKTS kredisinden az, 30 AKTS değerinden fazla olmayan İşletmede Mesleki Eğitim dersinden oluşmaktadır. Sorumlu öğretim elemanına bu süreler, haftalık 5 saat teorik ders saati olarak tanımlanır.

(2) İşyeri uygulamasının etkin yürütülmesi, amacına ulaşması için sınıflar şubelendirilebilir. Her bir şube için, bölüm başkanlığının teklifi ile meslek yüksekokulu müdürü tarafından işbaşı eğitim danışmanı olarak bir öğretim elemanı görevlendirilir.

(3) Bölüm veya programlarda, işletmede mesleki eğitim veya uygulama kapsamında oluşturulacak uygulamalı eğitim şubelerindeki öğrenci sayısı beşten az olamaz. Ancak bölüm veya programlarda uygulamalı eğitim yapacak toplam öğrenci sayısının beşten az olması durumunda bir uygulamalı eğitim grubu oluşturulabilir. Aynı şubedeki öğrenciler farklı işyerlerinde uygulamalı eğitim yapabilir.

Staj

MADDE 14-    (1) Staj; programların eğitim müfredatlarının 3’üncüdöneminde yer alan staj dersidir. Staj dersi 5 AKTS kredisinden az, 10 AKTS kredisinden fazla olamaz. Sorumlu öğretim elemanına bu süreler, haftalık 2 saat uygulama dersi saati olarak tanımlanır. Staj uygulamasının güz, bahar ve yaz ders dönemlerine denk gelmemesi esastır. Ancak ders ve sınav günlerinde olmamak kaydıyla dönem içlerinde de staj uygulaması yapılabilir.

(2) Geçerli mazereti olan öğrenciler, mazeretlerini belgelemek kaydıyla ve Meslek Yüksekokulu Yönetim KuruluKararı ile staj uygulamasını araştırma, ödev, proje gibi etkinlikler yoluyla tamamlayabilir. Etkinliklerin yürütülmesi ile ilgili usul ve esaslar MEYOK Müdürler Kurulu tarafından belirlenir ve staj uygulama kılavuzunda gösterilir.

(3) Öğrencilerin yapacağı staj eğitiminin süresi, 20 iş gününden az olmamak kaydıyla MEYOK Müdürler Kurulu tarafından belirlenir ve staj uygulama kılavuzunda gösterilir.

(4) Bir hafta beş iş günü olarak kabul edilir. Ancak staj yapılan iş yerinin uygulamaları ve mesleğin çalışma şartlarına göre en fazla 6 güne kadar kabul edilir. Resmî tatil günlerinde yapılan çalışmalar staj süresinden sayılmaz.

(5) Staj dersinin uygulanması 1’inci sınıf bahar dönemi bitiminden itibaren başlar. Staj uygulaması güz, bahar ve yaz dönemleri ve sınavları ile aynı tarihlere denk gelmeyecek şekilde MEYOK tarafından her yıl belirlenen tarih aralığında yapılır. Belirlenen tarihler dışında yapılan stajlar geçersizdir, ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuki veya idari sorundan Yozgat Bozok Üniversitesi sorumlu değildir.

(6) Öğrencinin staj uygulamasını aksatacak kayıtlandığı ders bulunmaması hâlinde program Uygulamalı Eğitimler Komisyonu Kararı ile MEYOK tarafından belirlenen tarihlerdışında staj uygulaması yapılabilir. Belirlenen tarihler dışında staj yapacak öğrenci ile ilgili kararı Uygulamalı Eğitimler Komisyonuverir. Bu durumda staj ile ilgili tüm sorumluluk uygulamalı eğitimler komisyonundadır.

Uygulamalı ders

MADDE 15- (1) Uygulamalı Ders; ilgili olduğu ders kapsamında, ders programında yer aldığı gün ve saatte yapılması esas olan derstir. Gerekli görülmesi hâlinde ders programında belirtildiği gün ve saat dışında da yapılabilir.

(2) Uygulamalı ders için kredi hesaplaması, ilgili olduğu dersin kredi hesaplaması ile yapılır.

(3) Uygulamalı ders kapsamında, uygulamalı eğitim yapan öğrencilere sigorta işlemi yapılmaz, ücret ödenmez.

İsteğe bağlı staj

MADDE 16- (1) Öğrenciler, zorunlu olmasa da talep etmeleri hâlinde isteğe bağlı staj yapabilirler.

(2) İsteğe bağlı staj yapan öğrenci için sigorta işlemleri bu Yönerge ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde uygulanır ancak staj ücreti konusunda Yozgat Bozok Üniversitesi taraf değildir.

(3) İsteğe bağlı staj öğrencinin transkriptinde ve diploma ekinde gösterilir.

(4) İsteğe bağlı staj ile ilgili iş süreçleri ve işlemlerde değerlendirme ve ücret hariç olmak üzere bu Yönergede yer alan staj işlemleri hükümleri uygulanır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Süreç, Uygulama, Disiplin, İzleme ve Değerlendirme

İşletmede mesleki uygulama ve staj belgeleri

MADDE 17- (1) İşletmede mesleki eğitim ve staj/isteğe bağlı stajda kullanılacak belgeler, MEYOK tarafından hazırlanan ve Yozgat Bozok Üniversitesi Kalite Koordinatörlüğü tarafından kaydedilen İşletmede Mesleki Eğitim/Staj Kabul Belgesi ve Sözleşmesi, İşletmede Mesleki Eğitim/Staj Defteri ile İşletme Değerlendirme Formudur. Bunların dışında, gerek görülmesi hâlinde MEYOK tarafından hazırlanan ve Yozgat Bozok Üniversitesi Kalite Koordinatörlüğü tarafından kaydedilen diğer belgeler de kullanılabilir.

(2) İşletme Değerlendirme Formu ve İşletmede Mesleki Eğitim/Staj Defteri belgeleri öncelikle elektronik ortamda kullanılır. Bu Yönergede ismi anılan diğer formlarında elektronik ortamda kullanılmasının mümkün olduğu MEYOK tarafından ilan edilmesi durumunda, bu belgelerin de basılı olarak kullanılmasına yer kalmamaktadır.

(3) Bu belgelerin kullanım zamanı, şekli ve sırası gibi uygulamaya yönelik faaliyetler MEYOK İşletmede Mesleki Eğitim Uygulama Kılavuzunda belirlenir.

(4) İşletmede mesleki eğitim, staj ve isteğe bağlı stajyapacak öğrenciden,uygulama yapacağı iş yeri tarafından bu Yönergede belirtilen belgeler dışında (sağlık raporu vb.) başka bir belge istenmesi durumunda, Yozgat Bozok Üniversitesi bu belgelerin temininde, ulaştırılmasında ya da işleme konulmasında taraf değildir.

Devam zorunluluğu

MADDE 18- (1) Staja devam zorunludur. Staj eğitiminde kabul edilebilir mazereti (kaza, sağlık sorunları, birinci derece yakınlarının vefatı vb.) bulunan ve bunu belgeleyen öğrenciye, kurum yetkilisi ve danışman öğretim elemanı tarafından uygun görülmesi durumunda toplam staj gününün %10’una kadar izin verilebilir. Öğrenci, staja devam etmediği bu günleri staj bitiminin sonunda telâfi eder. Bu sürenin üzerinde devamsızlık yapan ya da staja 3 (üç) gün üst üste mazeretsiz devamsızlık yapan öğrencinin stajı kesilir ve başarısız sayılır.

(2) İşletmede mesleki eğitim dersine ve uygulamalı derslere %80 oranında devam zorunludur.

(3) Eğitim müfredatlarının 3’üncü yarıyılında yer alan staj dersine %80 oranındadevam zorunludur.

İşletmede mesleki eğitim ve staj yerleri

MADDE19- (1) Öğrenciler işletmede mesleki eğitim dersini, Meslek Yüksekokulu Müdürlüklerinin teklifi ile MEYOK Müdürler Kurulu tarafından belirlenen ve ilan edilen nitelikteki kamu kurum ve kuruluşları ile özel şirketlerde yapabilir.

(2) Staj, Meslek Yüksekokulu Müdürlüklerinin teklif ettiği ve MEYOK Müdürler Kurulunun staj uygulama kılavuzunda belirlediği nitelikteki kurum, kuruluşlar ve birimlerde yapılabilir. Belirlenen niteliklerin dışında kalan birim ya da kurum ve kuruluşlarda staj yaptığı tespit edilen öğrencinin stajı iptal edilir ve başarısız sayılır. Öğrencinin staj yapacağı kurum-kuruluşu bulmak ve staj öncesi, staj uygulaması, staj sonu işlemlerin takibi öğrencinin sorumluluğundadır.

İşletmede mesleki eğitim ve staj yapabilme şartları

MADDE 20- (1) Staj yapacak öğrencinin öğrencilik durumunun her yıl MEYOK tarafından belirlenecek staj hazırlık işlemleri tarihlerinde aktif olması koşulu aranır. Ancak geçerli mazeretleri olan ve kayıt donduran öğrenciler, staj başlama tarihinden yedi gün önce tüm staj hazırlık işlemlerini tamamlamak koşuluyla Uygulamalı Eğitimler Komisyonuna başvuru yaparsa başvurusu kabul edilir.

(2) Öğrencilerin işletmede mesleki eğitimdersini alabilmeleri için genel akademik not ortalamasının en az 2.00 olması şarttır. Bu şartı sağlayamamış öğrenciler, şartı sağlayana kadar iş yerlerinde yürütülecek olan işletmede mesleki eğitim dersini alamazlar.

Muafiyet

MADDE 21- (1) Öğrencilerin daha önce, Yükseköğretim Kurumlarında öğrenimleri sırasında yapmış olduklarıstajlarını belgelemeleri hâlinde muafiyet işlemlerinde, İntibak Komisyonu’nun önerisi ile ilgili Meslek Yüksekokulu Yönetim Kurulu yetkilidir.

(2) Stajmuafiyeti başvurusunda, Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen ders muafiyet başvurusu hükümleri uygulanır.Ancak belgeleme için öğrenciye yirmiiş gününü geçmemek şartıyla ek süre tanınabilir. Öğrenim gördüğü program ile ilgili bir işte en az bir yıl çalışmış olan öğrenciler, çalışma süresi ve unvanını belgelemek kaydıyla stajdan muaf tutulabilir.

(3) Çalışma Süresi ve unvanını ispatlamak için istenen belgeler şunlardır:

a)SGK Hizmet Döküm Belgesi.

b)İş yerindeki görevini açıklayan iş yeri çalışma belgesi.

İşletmede Mesleki Eğitim Dersi değerlendirmesi

MADDE 22- (1) İşletmede mesleki eğitimdersinin başarı ölçme ve değerlendirmesi çerçevesinde;

a) İşletmede mesleki eğitimdersi eğitici personel tarafından değerlendirilir. Nihai değerlendirme, işletme değerlendirmeformu notu, işletmede mesleki eğitim/staj defteri ve işletmede mesleki eğitim dönem sonu sınavı sonucunun ağırlıklı ortalamalarının toplamı alınarak yapılır. Bunların dışında bir değerlendirme kriteri uygulanamaz.

b) Öğrencinin nihai notunun belirlenmesindeİşletmede Mesleki Eğitim/Staj Defteri notununyüzde 30’u, işletme değerlendirme formunun puanlamasının yüzde 30’u, işletmede mesleki eğitim dönem sonu sınavının yüzde 40’ı alınır.

c) İşyeri eğitimi sonu sınavı, en az biri kullanılmak şartıyla yazılı, sözlü ve/veya sunum şeklinde yapılır. Eş değer programlar arasında aynı değerlendirme sistemi uygulanır.

ç) Öğrenciler, işletmede mesleki eğitim dönem sonu sınavına bir defa katılabilirler. Öğrencilerin girebileceği sınav tarihleri ilgili birim yönetimi tarafından akademik takvimde öngörülen yarıyıl sonu sınavı ve bütünleme sınavı tarihleri içerisinde belirlenerek ilân edilir.

d)İşletmede Mesleki Uygulama dersinden başarısız olan öğrenciler dersi devam eden eğitim öğretim döneminde tekrar almak zorundadır.

e) İşletmede mesleki eğitim dersininbağıl değerlendirmesi Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddelerine göre yapılır.İşletmede mesleki eğitim dersinin geçme notu 65’in altında belirlenemez.

f)İşletmede mesleki eğitim ve staj değerlendirme sonuçlarına itirazlarda Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Stajın belgelerinin teslimi ve değerlendirilmesi

MADDE 23- (1) Bu Yönergede ismi anılan tüm belgeler, her yıl MEYOK tarafından belirlenen ve ilân edilen tarihlerdestaj danışmanına imza karşılığı teslim edilir.Mücbir sebeplerden dolayı postaveya kargoyoluyla teslim edilmesi gereken belgeler ilgili meslek yüksekokulu yazı işleri birimi tarafından teslim alınarak ilgili öğretim elemanına tutanak karşılığında teslim edilir.

(2) Elektronik belgelerin basılı belge olarak teslim edilmesi gerekmemekle birlikte, veri girişinin istenilen zaman aralıklarında yapılması yeterlidir.

(3) Elektronik ya da basılı evrakların nihai değerlendirmesini Uygulamalı Eğitimler Komisyonu yapar. Nihai değerlendirme usul ve esasları MEYOK tarafından hazırlanıp ilan edilen Staj Uygulama Kılavuzu’nda düzenlenir.

(4) Staj dosyasının değerlendirmeye alınabilmesi için; staj yerinin kabul edilmiş olması, elektronik ve/veya basılı belgelerin tam olarak doldurulmuş olması ve staj başvurusu, başlama-bitiş ile ilgili ilân edilen tarihlere uyulması ön koşuldur. Stajını birim Uygulamalı Eğitimler Komisyonununkabul ettiği tarihlerde yapan öğrencilerin staj dosyası değerlendirmesi için Uygulamalı Eğitimler Komisyonununbelirlediği ön koşullar esas alınır.

(5) Staj değerlendirmesi, işletmede mesleki uygulama/staj defterinin değerlendirilmesi, işletme değerlendirme formu puanlaması ve staj sınavı notunun ağırlıklı ortalaması alınarak yapılır. Ağırlıklı başarı puanının hesaplanmasında işletmenin işletme değerlendirme formunda verdiği notun yüzde 30’u, sorumlu öğretim elemanınınişletmede mesleki uygulama/staj defterini değerlendirmesinin yüzde 30’u ve staj sınavı notunun yüzde 40’ı kullanılır.

(6) İşyeri değerlendirmesinin, işbaşı eğitmeni tarafından sorumlu öğretim elemanı ile istişarede bulunularak yapılması esastır.

(7) Staj sınavı, eğitim müfredatının 3’üncü yarıyılında yer alan staj dersi içerisinde diğer öğrencilerin de katılımcı/dinleyici olarak katılacakları bir ortamda, şeffaf ve adil değerlendirme kriterleri doğrultusunda sunum şeklinde yapılır. Mezun durumundaki öğrencilerin staj sınavı, eğitim dönemi dışında birim Uygulamalı Eğitimler Komisyonununbelirlediği bir tarihte yapılabilir.

(8) Staj sınav notuna itirazlarda, Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğihükümleri geçerlidir.

(9) Öğrencinin staj performans değerlendirmesinde başarılı olması için,işletme değerlendirme formunda belirtilen kriterlerden toplam en az 60 puan, staj sınavından başarılı sayılması için ise staj sınavı değerlendirme kriterlerinden toplamda en az 60 puan alması gerekmektedir.Değerlendirmede staj performansı yeterli görülmeyen öğrencilerin stajlarını yinelemesi zorunludur. Ancak öğrenci, staj sınavı performansından dolayı değerlendirmede başarısız görülmüş ise ikinci sınav hakkı tanınır. Staj geçme notu 65’in altında belirlenemez.

(10) Uygulamalı Eğitimler Komisyonu yapacağı değerlendirmede Yozgat Bozok Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 28. Madde 8. Fıkra (b), (ç) ve (d) bentleri hükümleri uygular. Bahsi geçen notların işletilmesi ile ilgili düzenlemeler uygulamalı eğitimler uygulama kılavuzunda düzenlenir.

(11) Basılı ve elektronik staj belgeleri ilgili Meslek Yüksekokulu tarafından üç yıl süreyle saklanır.

(12) Staj notlarının öğrenci bilgi sistemine giriş işlemlerinden sorumlu öğretim elemanı sorumludur.

Çalışma kurallarına uyma ve disiplin

MADDE 24- (1) İşletmede Mesleki Eğitimalan öğrenciler;

a)Yüksek Öğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği yanında uygulama eğitimlerini sürdürdükleri iş yerinin çalışma, disiplin ve iş güvenliği ile ilgili kurallarına uymak zorundadırlar.

b)Eğitimleriyle ilgili her türlü mazeret ve isteklerini sorumlu öğretim elemanı ve/veya eğitici personele bildirirler.

c)Öğrenciler, işletmede meslekieğitim ve staj yerlerini iş yeri eğitici personelve sorumlu öğretim elemanı ve kurum amirinin bilgisi olmaksızın değiştiremezler.

ç)Kullandıkları her türlü araç ve gereci özenle kullanmak zorundadırlar. Aksine hareket etmeleri hâlinde doğabilecek kaza ve zararlardan şahsen sorumlu tutulurlar.

d)İşletmede meslekieğitimve staj yerlerinden ayrılmalarını gerektirecek zorunlu hâllerde, sorumlu öğretim elemanı ile eğitici personel veya kurum amirinden izin almak zorundadırlar.

e) İşletmede mesleki eğitim ve staj süresince sendikal faaliyetlere katılamazlar.

(2) Öğrenciler işletmede mesleki eğitim ve stajsırasında, uygulama yaptıkları kurumun iş koşulları ile disiplin ve iş emniyetine ilişkin kurallarına uymakla; kullandığı her türlü mekân, alet, malzeme, makine, araç ve gereçleri özenle kullanmakla yükümlüdür. Bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesinden doğacak her türlü sorumluluk öğrenciye aittir. İşyeri disiplinine uymayan ve yükseköğrenim öğrencisine yakışmayan davranışlarda bulunan öğrencinin durumu kurum tarafından bir yazı ile ilgili meslek yüksekokulu müdürlüğüne bildirilir. Bu durumda olan öğrenci hakkında, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği uyarınca işlem yapılır. Öğrencinin işletmede mesleki eğitim veya stajı geçersiz sayılır.

(3) Stajyerler kusurları nedeniyle verecekleri zararlardan dolayı o iş yeri çalışanlarının sorumluluklarına tabidir.

(4) İşletmede mesleki eğitim, staj ile isteğe bağlı staj sırasında ve bu uygulamanın sona ermesinden sonra, uygulamalı eğitim sırasındaki çalışma, araştırma-geliştirme ve endüstriyel uygulamalar sürecinde herhangi bir aşamada yer almış olan öğrenciler yapılan çalışmalarla ilgili tüm ticari, sınai sırları ve gizli belgeleri koruyacaklarını, hiçbir bilgiyi ifşa etmeyeceklerini, kurum ve kuruluşlarda ulaşabildikleri personel, müşteri, tedarikçi, paydaş, hasta vb. kişilerin kişisel bilgilerini üçüncü kişilerle paylaşmayacağını kabul ve beyan etmiş sayılırlar.

(5) Ticari ve sınai sırlar, gizli belgeler ve kişisel bilgilerin mahremiyetini ihlal eden öğrencilerin durumu ilgili meslek yüksekokuluna yazı ile bildirilir. Hakkında bildirim yapılan öğrencinin işletmede mesleki eğitim/stajı kesilerek başarısız sayılır ve farklı bir kurumda işletmede mesleki eğitim/staj tekrarı yaptırılır. Doğacak hukuki durumdan Yozgat Bozok Üniversitesi birimleri veilgili öğretim elemanları sorumlu ve taraf değildir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Sigorta İşlemleri, Ücret, Yurt Dışında İşletmede Mesleki Eğitim, Staj ve Bağışıklama

Sigorta işlemleri

MADDE 25- (1) 5510 Sayılı Genel Sağlık Sigortası’nın 5’inci maddesi ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu’nda 17/4/2008 tarih ve 5754/3 sayılı maddesi ile yapılan değişiklik gereğince, yükseköğrenimleri sırasında yurt içinde işletmede mesleki eğitim ve staj eğitimi yapan öğrencilerin, “iş kazası ve meslek hastalığı sigortası” primlerinin staj eğitimi süresince öğrenim gördükleri yüksek öğretim kurumu tarafından ödenmesi zorunludur.

(2) İşletmede mesleki eğitim ve/veya staj eğitimini yurt dışında yapan öğrenciler, Üniversitenin iş kazası ve meslek hastalığı sigortasından yararlanamaz. Yurt dışında işletmede mesleki eğitim ve/veya staj eğitimi yapmak isteyen öğrencilerin iş kazası ve mali mesuliyet sigortasını bulunduğu ülkenin şartlarına göre yaptırması kendi sorumluluğundadır.

Ücret

MADDE 26- (1) Öğrencilere, işletmede mesleki eğitim ve staj eğitimi süresince ve sonrasında staj ücreti ödemesi konusunda Yozgat Bozok Üniversitesi taraf değildir.

(2) İşletmede mesleki eğitim ve/veya staj süresince ödenmesi gereken ücret konusunda idari ve hukuki her türlü sorumluluk ilgili mevzuat hükümleri çerçevesindeişletmede mesleki eğitim ve/veya staj yaptığı kurum ve kuruluşlara aittir.

(3) Döner sermaye işletme bütçesine sahip birimler hariç olmak üzere üniversiteye bağlı birimlerde işletmede mesleki eğitim ve/veya staj yapan öğrencilere herhangi bir ücret ödemesi yapılmaz.

STAJ BAŞVURU SONUÇLARI

Öğrencinin

Staj Yapma Talebi

Adı – Soyadı

Kayıtlı Olduğu Program

Kabul/Red

İsa APSALMIŞ

Sosyal Güvenlik

Kabul

Gamze KAYA

Adalet

Kabul

Dilan GÖKBAĞ

Sosyal Güvenlik

Kabul

Pembegül YILDIRIM

Ceza İnfaz ve Güvenlik Hizmetleri

Kabul

Ramazan KÖSE

Adalet (İÖ)

Kabul

Muhammed Mustafa ÇELİK

Adalet (İÖ)

Kabul

Nazlı Dilan KORKMAZ

Ceza İnfaz ve Güvenlik Hizmetleri

Kabul

Gülay Nur İLİKSİZ

Adalet

Red

*Yukarıda staj yapmaları uygun görülen öğrencilerin, Ek-1’de yer alan Staj Kabul Belgesi ve Sözleşmesi’ ni ıslak imzalı olarak 09/03/2022 tarihine kadar Yerköy Adalet Meslek Yüksekokuluna posta yoluyla veya şahsen teslim etmeleri gerekmektedir.

** Staj yapmaları uygun görülen öğrencilerin stajlarını 14/03/2022 – 15/04/2022 tarihleri arasında 20 iş günü olarak yapmaları gerekmektedir. Daha önceden stajlarının bir kısmını tamamlayan öğrenciler ise 20 iş gününe tamamlayacak şekilde staj yapacaklardır.

*** Staj başvurunuz onaylandıktan sonra Ek-2’de yer alan staj defteri kullanılacaktır.

EK-1: Staj Kabul Belgesi ve Sözleşmesine ulaşmak için Tıklayınız.

EK-2: Staj Defterine ulaşmak için Tıklayınız.