You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

FDB Öz Değerlendirme Raporu

FDB ANABİLİM DALI HAKKINDA AÇIKLAMALAR

Felsefe ve din bilimleri alanında kalite çalışmaları, pek çok açıdan önemli katkılarda bulunabilir. Bu çalışmalar, topluma, bilime ve pratik uygulamalara katkısı tartışılmaz. Öncelikle FDB bölümü hakkında bilgi verelim.

 

1) Kuruluş

Felsefe ve Din Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Programı Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığının 755160-104.01.04.6254-114 sayılı toplantı kararı ile 23.04.2013 Tarihinde kurulmuştur.

2) Kazanılan Derece

3) Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora)

Yüksek Lisans    

4) Kabul ve Kayıt Koşulları

Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullar.             

5) Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

İlahiyat veya İslami İlimler Fakültesi Lisans Eğitimi           

6) Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Yozgat Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullar.             

7) Program Profili

Felsefe Din Bilimleri Anabilim Dalı başta İslam dini olmak üzere bütün dinleri bireysel ve toplumsal anlamda din-düşünce ilişkisi yönüyle bilimsel olarak araştırmayı konu edinir. Alanındaki bilgilere metotlu ve bilimsel yöntemlerle ulaşabilen, sahip olduğu bilgileri kritik edebilen, felsefi yöntemlerle değerlendirebilen, analitik düşünebilen, günümüze aktarabilen, donanımlı, aydın, geniş görüşlü uzmanlar yetiştirmeyi amaçlar. Bu amaçla anabilim dalımızda öğrencilere Din Eğitimi, Din Felsefesi, Din Psikolojisi, Din Sosyolojisi, Dinler Tarihi, Felsefe Tarihi, İslam Felsefesi ve Mantık bilim dallarında teorik dersler verilir. Derslerini başarı ile tamamlayan öğrencilere belirtilen alanlardaki araştırma konularıyla ilgili tez konusu verilir ve tezini belirlenen sürede bitirenlere üç kişilik jüri karşısında savunma yaptırılır. Tez savunma sınavında başarılı olan öğrenciler tezli yüksek lisans diploması almaya hak kazanırlar.             

8) Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Milli Eğitim Bakanlığında alanında öğretmen, Diyanet İşleri Başkanlığında müftü, vaiz vb. veya üniversitelerde araştırma görevlisi olarak görev yapabilir.  

9) Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek lisans mezunları, istemeleri halinde başvuracakları Sosyal Bilimler Enstitüsünün kabul koşullarını sağlayarak Doktora yapabilirler.             

10) Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Bu programda ara sınav, ödev, araştırma, yıl sonu sınavı, seminer sunumu ve tez savunma sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri bulunmaktadır. Farklı değerlendirme yöntemleri arasında klasik, sınav, çoktan seçmeli sınav, araştırma ödevi, seminer sunumu yer alır. Dersin notu yukarıdaki unsurların değerlendirmesi sonucunda harf olarak verilir. Derslerinde başarılı olan öğrenciler hazırladıkları tezlerini üç jüri üyesi önünde savunarak başarılı olmak zorundadırlar.      

11) Mezuniyet Koşulları

Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tamamını başarı ile tamamlayan ve alanında yazdığı tezini tez savunma sınavında savunarak başarılı olan öğrencilere Felsefe ve Din Bilimleri alanında Yüksek Lisans diploması verilir.       

12) Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı / Full-Time               E-Öğrenme / E-Learning

13) Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Yozgat Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü  

14) Bölüm Olanakları

Kütüphane Online dergiler Online kitaplar

GİRİŞ

Dinle ilgili olarak tarihte ve günümüzde ortaya çıkan farklı düşünceleri,  din-akıl, din-birey, din-toplum, din-bilim, din-felsefe bazında düşüncelerin günümüz insanında ve toplumuna ve çağdaş düşünce hareketlerine yansımaları, dini bilginin mahiyeti, din ve inancın insan davranışlarına etkisi, din eğitiminin tarihi ve güncel dil ve anlayış ile sunumu, geçmiş ve günümüzdeki dinlerin ve inançların tanıtımı günümüz din anlayışlarına etkisi, doğru düşünmenin ilke ve kuralları, din öğretimine özel ilke/yöntem ve tekniklerin öğretimi, dini rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin kalitesi, öğretmenlik mesleği, öğretmen adaylarının etkili bir şekilde yetiştirilmesi gibi konuları araştırır.

 

Anabilim dalında okutulan dersler, öğrencilere zengin bir düşünce dünyası, bireysel ve toplumsal sorunlarda sorumluluk alma, bilgiye çok yönlü bakış, tarihsel ve güncel yaklaşımlara eleştirel gözle okuyabilme,  bilimsel alanlara teknolojiye ve evrensel değerlere açık bir anlayış, kanıtlara dayalı bir dünya görüşü ve din anlayışı oluşturma, ülkemizde ve dünyada meydana gelen olayları ilimin ve irfanın gözü ile okuma ve değerlendirme, kendi düşüncelerini ve bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak akademik bir üslupla ifade edebilme, alanında özgün bilimsel araştırma yapma gibi nitelikleri öğrencilerine kazandırmayı amaçlar. Yüksek lisans programlarında da söz konusu beceri ve araştırmalar disiplinler arası bir yaklaşımla yürütülür.

 

VİZYON

 

Küresel farklılıkları dikkate alan, zengin bir dünya görüşüne sahip, din olgusunu çok yönlü akademik ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilen, milli-manevi değerlerle donanmış bireylerin yetiştiği bir eğitim kurumu olmaktır.

 

MİSYON

 

Yüksek lisans programımız öğrencilerimize dini, millî ve manevi değerleri anlama, kavrama. analiz etme ve değerlendirme becerisi kazandırmakla birlikte, kültürel farklılıklara, dini çeşitliliğe ve manevi değerlere önem veren araştırma kültürünü merkeze alan bir eğitim anlayışı kazandırmayı amaçlar. Öğrencilerimize sadece akademik bilgi vermeyi değil, aynı zamanda evrensel bir anlayış ve kültürel hassasiyet kazandırmayı, farklı dünya görüşlerini değerlendirme yetkinliği ile birlikte dini ve manevi olarak ihtiyaç duyulan konularda donanımlı uzmanlar yetiştirmeyi hedefler.

Felsefe ve din bilimleri, insanın varoluşsal merakının kaynağıdır. İnsanların kendilerini, evreni ve yaşamın anlamını sorgulamalarına ilham verirler. FDB anabilim dalı eğitim, felsefe, mantık, epistemoloji, etik, psikoloji, metafizik gibi alanları kapsayan bir çoklu düşünme biçimini destekler. Temel soruları sormak, düşünceleri sorgulamak ve bilgiyi anlamak için bir araç olarak kullanılır.

Din bilimleri, insanın manevi boyutunu inceleyen ve farklı dinlerin tarihini, öğretilerini, ritüellerini ve toplumsal etkilerini araştıran bir alandır. Farklı dinlerin insanlar üzerindeki etkilerini, kültürel ve toplumsal yapıya olan katkılarını inceler.

Felsefe ve din arasında tarihsel olarak karmaşık bir ilişki vardır. Hem ayrışma hem de birbirini etkileme söz konusudur. Örneğin, birçok felsefi düşünce dini inançları şekillendirmiş ve dini doktrinler felsefi düşünceleri etkilemiştir.

Bu alanlar, insan düşüncesinin derinliklerine iner. Felsefe ve din bilimleri, insanın duygusal, zihinsel ve manevi yönlerini anlamak için kullanılır. Hem geçmişteki büyük düşünürlerin fikirleri hem de günümüzdeki tartışmalar bu disiplinlerin merkezindedir.

Felsefe ve din bilimleri, ahlaki ve toplumsal tartışmaların temelini oluşturur. İnsan hakları, adalet, özgürlük, toplumsal düzen gibi kavramlar, bu disiplinlerdeki düşünce ve analizlerle yakından ilişkilidir.

Felsefe ve din bilimleri, insanın içsel sorgulamalarını, dünya görüşlerini ve toplumsal yapıyı anlamada önemli roller üstlenir. Bu disiplinler, insanın yaşamına ve dünya görüşüne derinlemesine bir bakış açısı sunar.

 

ÖĞRENCİLER

Yüksek lisans öğrencilerinden öncelikle derinlikli bilgi ve anlayışa sahip olmaları beklenir. Yüksek lisans seviyesinde öğrencilerden, lisans düzeyine kıyasla daha derinlemesine bir bilgi ve anlayış beklenir. Konuları daha detaylı incelemek, literatürü derinlemesine anlamak ve karmaşık kavramları ele almak önemlidir. Öğrencilerden, bağımsız çalışma yetenekleri geliştirmeleri ve özgün düşünceler üretmeleri beklenir. Tez veya projelerinde kendi analizlerini yapmak, literatür taraması yapmak ve bu alanda özgün katkılarda bulunmak önemlidir. Bunların yanısıra eleştirel düşünme becerileri, yüksek lisans öğrencileri için oldukça önemlidir. Literatürü değerlendirmek, metinleri analiz etmek ve farklı kaynaklardan gelen bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla sentezlemek beklenir.

Araştırma yetkinliği, yüksek lisans öğrencilerinin öğrenim sürecinde öne çıkan bir beceridir. Araştırma metodolojilerini anlamak, veri toplama ve analiz becerilerini geliştirmek, bilimsel çalışmalarda etkin olmak önemlidir.

Yüksek lisans seviyesinde, iyi iletişim becerilerine sahip olmak önemlidir. Ders çalışmaları, sunumlar, tez savunmaları gibi süreçlerde etkili iletişim, yazılı ve sözlü olarak önemlidir.

Yüksek lisans programı genellikle daha yoğun ve detaylı bir çalışma gerektirebilir. Bu nedenle özdisiplinli olmak ve motivasyonu sürdürebilmek önemlidir.

Yüksek lisans seviyesinde, yeni yaklaşımlar geliştirebilen, problemlere yaratıcı çözümler üretebilen öğrencilerin öne çıkması beklenir.

Bu beklentiler, yüksek lisans seviyesindeki öğrencilerin genel olarak geliştirmesi gereken beceri ve yetkinlikleri özetlemektedir. Program yer alan her bir bilim alanında bu beklentiler farklılık gösterebilir, bu nedenle öğrenciler genellikle danışmanlarından veya program koordinatörlerinden spesifik beklentiler hakkında da bilgi alabilirler.

PROGRAM EĞİTİM AMAÇLARI

Felsefe ve Din Bilimlerinin metodolojisini esas almak ve farklı disiplinlerden yararlanmak suretiyle alanın kaynakları, yöntemleri ve yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur.

İslam felsefesinin temel ekollerini ve temel konularını öğrenerek İslam filozoflarının konulara farklı yaklaşımlarını birbiriyle ve diğer düşünürlerle karşılaştırabilir. Birçok güncel felsefi probleme Türk-İslam kültürü çerçevesinde yaklaşım sergileyebilir.

Din felsefesinin temel temel konu ve problemlerini öğrenerek filozofların konulara farklı yaklaşımlarını mukayese edebilir ve güncel problemlere din felsefesi kültürü çerçevesinde yaklaşım sergileyebilir.

Mantığın ne olduğunu ve mantık sistemini tanıyarak, mantık ilkeleri ile akıl yürütme biçimlerini ve argüman geliştirme becerisini kazanır, bu beceriyle felsefe ve din bilimlerinde argüman geliştirmeyi ve zihni hata yapmaktan alıkoyan doğru akıl yürütmede bulunmayı öğrenir.

Felsefe ve din, insanın değerleri, etik anlayışı ve toplumsal normları şekillendiren önemli unsurlardır. Kalite çalışmaları, bu değerlerin ve etik normların toplum içindeki rolünü anlamamıza yardımcı olabilir.

Felsefe ve din bilimlerinin insanların yaşamlarını nasıl etkilediğini anlama konusunda önemli ipuçları sunabilir. Bu, toplumların daha adil, daha uyumlu ve daha etkili bir şekilde işleyebilmesine yardımcı olabilir.

Felsefe ve din bilimleri, insan düşüncesinin derinliklerine iner. Bu çalışmalar, yeni fikirlerin, düşünce modellerinin ve teorilerin gelişmesine katkıda bulunabilir. Yeni perspektifler ve bakış açıları sunarak, bilimin gelişimine ivme kazandırabilir.

Felsefe ve din, genellikle birden fazla disiplini içeren alanlardır. Kalite çalışmaları, farklı bilim dallarını bir araya getirerek disiplinlerarası bir bakış açısı sunabilir ve böylece bilimsel araştırmalara yeni boyutlar ekleyebilir.

Felsefe ve din, insanların yaşamı anlamlandırma, kararlarını şekillendirme ve hayatlarına yön verme konusunda önemli bir rol oynar. Kalite çalışmaları, eğitim, rehberlik ve danışmanlık alanlarında pratik uygulamaları geliştirmeye yardımcı olabilir.

Felsefe ve din, kültürel ve toplumsal yapıları şekillendiren unsurlardır. Kalite çalışmaları, bu yapıların anlaşılmasını derinleştirerek, daha etkili kültürel ve toplumsal uygulamaların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.

 

PROGRAM ÇIKTILARI

  1. Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
  2. Din bilimleri alanında kendi başına özgün çalışma yapabilir.
  3. Din bilimlerine yönelik sorunlarda disiplinlerarası çalışma yetkinliği kazanır.
  4. Bilimsel araştırma ve yayın süreçlerinde etik kuralların farkına varır.
  5. Alanında edindiği bilgileri mesleki yaşamında kullanılabilir.

SÜREKLİ İYİLEŞTİRME

Öğrenme süreci yaşam boyu devam etmelidir. Kur'an, insanların sürekli olarak öğrenmeye teşvik edilmesini ve manevi gelişimin bir yaşam tarzı olarak kabul edilmesini öğütler. Din eğitimi sadece bilgi edinmekle sınırlı değildir; aynı zamanda ahlaki değerlerin gelişimini de içerir. Kur'an, insanları doğruluk, sabır, merhamet gibi erdemlerle eğitmeye teşvik eder. Kur'an'ın öğretileri sadece teorik bilgi değil, aynı zamanda günlük hayatta uygulanabilir prensiplerdir. İnsanlar, öğrendiklerini günlük yaşamlarına entegre etmeye teşvik edilir.

Kur'an'da eğitimle ilgili temel kavramlar, insanın bilişsel, ahlaki ve manevi gelişimini destekleyen prensiplerle doludur. Bu prensipler, insanların bilgiyi, ahlakı ve adaleti içselleştirmelerine, topluma faydalı bireyler olmalarına katkı sağlar. Bu eğitim ve olgunlaşma  süreci yaşam boyu eğitimi gerektirir. Kur'an, insanların sürekli olarak ilim arayışında olmalarını teşvik eder. Bilginin, sadece dünyevi alanlarda değil, aynı zamanda manevi ve ahlaki açılardan da sürekli olarak aranması gerektiğini vurgular. Kur'an, insanların düşünmeye teşvik eder. Öğrenme, sadece dışsal bilgiyi almakla kalmaz, aynı zamanda bu bilgiyi içselleştirip kendi düşüncelerini geliştirmeyi de içerir. Kur'an, geçmişteki deneyimlerden ders çıkarma gerekliliğini vurgular. İnsanlar, yaşadıkları olaylardan, hatalardan ve başarılarından öğrenmeli ve bu deneyimleri gelecek için birer ders olarak kabul etmelidir. Kur'an, adalet ve doğruluk prensiplerini öğrenmeyi ve uygulamayı teşvik eder. Doğru bilgiye ulaşma çabası, adaletli bir şekilde öğrenme ve öğretme sürecinin temelidir. Öğrenme sadece bilgi toplama ile sınırlı değildir. Kur'an, öğrenilen bilginin günlük hayatta uygulanmasını ve manevi gelişimin sürekli olarak yaşam tarzı haline getirilmesini öğütler.

Bu ilkelere dayalı olarak, Kur'an insanları sürekli olarak öğrenmeye teşvik eder ve öğrenmenin sadece bir eğitim süreci olmadığını, aynı zamanda yaşam biçimi haline gelmesi gerektiğini vurgular. Bu, bireylerin bilgiyi sadece öğrenmekle kalmayıp, onu anlamlandırarak ve yaşamlarında uygulayarak sürekli bir gelişim içinde olmalarını teşvik eder. Anbilim dalımız öğrenmenin ve öğretmenin sürekliliğini temel alır. Yaşam boyu öğrenme, kitaplardan, deneyimlerden, çevreden ve insan ilişkilerinden sürekli olarak bilgi edinmeyi içerir. Bu, yeni fikirler öğrenmek, becerileri geliştirmek ve dünya hakkında sürekli olarak daha fazla bilgi edinmek anlamına gelir. Yeni beceriler öğrenme ve mevcut becerileri geliştirme sürecidir. Teknoloji, iletişim, liderlik, dil, problem çözme gibi becerilerin sürekli olarak geliştirilmesi önemlidir. Yaşam boyu öğrenme, yaşadığımız deneyimlerden öğrenmeyi içerir. Başarılarımızdan, hatalarımızdan ve karşılaştığımız zorluklardan ders çıkararak kişisel gelişimimize katkıda bulunur. Öğrenme sadece bilgi toplamakla sınırlı değildir, aynı zamanda öğrenilen bilgiyi günlük yaşamda uygulamak ve pratiğe dökmekle de ilgilidir. Öğrenilen bilgilerin pratikte kullanılması, bilginin daha kalıcı hale gelmesini sağlar. Sürekli öğrenme ve gelişim, bireylerin değişen dünya koşullarına uyum sağlamalarına, kendilerini sürekli olarak yenilemelerine ve bireysel potansiyellerini maksimum seviyeye çıkarmalarına yardımcı olur. Bu kavram, her yaşta ve her durumda öğrenmeyi ve kişisel gelişimi önemseyen bir bakış açısını temsil eder.

EĞİTİM PLANI

Felsefe ve din bilimleri alanında daha önce yapılmış çalışmaları, bu alandaki boşlukları veya ihtiyaçların gözden geçirilmesi eğitim faaliyetlerinin yürütlmesinde temel alınan bir yaklaşımdır. Eğitim faaliyetlerinde hangi konuları ele alacağını, hangi yöntemleri kullanacağını ve çalışmanın hangi alanlara odaklanacağında bu yaklaşım eas alınır.

Araştırma yöntemlerinde belirli bir konu veya alanla ilişkili olarak öne sürülmüş teorilerin, modellerin veya çerçevelerin analizi yapılır. Bu teorilerin temel kavramları, ilişkileri ve varsa farklı yaklaşımları incelenir. Literatür tarmasında konuyla ilgili mevcut literatür taranarak, daha önce yapılmış araştırmaların bulguları ve bu bulguların hangi teorilere dayandığı veya nasıl desteklendiği ortaya konur. Bu türden araştırmalar konunun geçmişteki araştırmalarını ve bu araştırmaların ne tür bilgiler sunduğunu ortaya çıkarır.

Kavramsal çerçeve de oluşturulabilir. Mevcut teoriler ve bulgular ışığında, bir kavramsal çerçeve oluşturulabilir. Bu çerçeve, belirli bir konuyu anlamak için kullanılabilecek temel kavramları, ilişkileri ve varsayımları içerir.

Kuramsal inceleme aşamasında, mevcut literatürdeki boşluklar, tutarsızlıklar veya çelişkiler ortaya konarak, gelecekteki araştırmalar için potansiyel alanlar ve odak noktaları belirlenebilir.

Bu tür bir inceleme, yeni bir araştırma yapmadan önce mevcut bilgiyi anlama, sentezleme ve kavrama sürecidir. Araştırmacılara, belirli bir konuyu daha derinlemesine anlama ve üzerinde çalışacakları temel noktaları belirleme fırsatı sunar.

Araştırma yöntemi olarak literatür taraması yanında anketler, gözlemler, derinlemesine görüşmeler gibi veri toplama yöntemleri kullanılabilir. İstatistiksel analizler, içerik analizi, nitel veya nicel veri analizi gibi yöntemlerden yararlanılabilir.

Eğitim anabilim dalında yer alan farklı bilim dallarında yürütülür.

ÖĞRETİM KADROSU

Doç. Dr. ÖMER DEMİR (Başkan)

Din Eğitimi

Doç. Dr. SELAHATTİN YAKUT

Din Psikolojisi

Dr. Öğr. Üyesi ABDULALI ALIEV

Dinler Tarihi

Dr. Öğr. Üyesi ALIYA MUTALLIMOVA

Dinler Tarihi

Dr. Öğr. Üyesi MÜNTEHA BEKİ

Din Felsefesi

Dr. Öğr. Üyesi FATMA GÖÇMEN

Din Eğitimi

Dr. Öğr. Üyesi YASİN GÖKHAN

Din Felsefesi

Arş. Gör. HATİCE GÖKTAŞ

İslam Felsefesi

Arş. Gör. ESMA AYGÜN YAKIN

Din Felsefesi

Arş. Gör. RAHİME EYMEN BAKIR

Din Psikolojisi

ALTYAPI

Anabilim dalımız mevcut alt yapısı ile kütüphane, dijital veri tabanları, online dergi erişimi gibi kaynaklar, öğrencilerin araştırma yapmaları ve tez çalışmaları için avantajlar barındırır. Nitelikli ve tecrübeli öğretim üyeleri, öğrencilerin danışmanlık alabilecekleri, yönlendirilebilecekleri ve akademik gelişimlerine destek olabilecekleri bir kaynaktır. Donatılmış bilgisayar laboratuvarları, yazılım ve teknolojik altyapı, öğrencilerin araştırma yapmalarını, veri analizi yapmalarını ve projelerini geliştirmelerini destekler. Öğrencilerin akranlarıyla etkileşimde bulunabilecekleri, araştırma sonuçlarını paylaşabilecekleri konferanslar, seminerler ve çalıştaylar düzenlenmesine elverişli ortamlar ve mekanlar yeterli düzeyde mevcuttur. Anabilim dalımızın altyapısı, öğrencilerin akademik, araştırma ve kişisel gelişimlerini destekleyecek çeşitli olanakları sunmaktadır. Öğrencilerin yüksek lisans eğitimlerini verimli bir şekilde tamamlamalarına yardımcı olabilecek kaynaklar ve hizmetler, öğrencilerin programları boyunca başarılı olmalarını ve kariyer hedeflerine ulaşmalarını destekler.

KURUM DESTEĞİ VE PARASAL KAYNAKLAR

Üniversitemiz öğrencilerin araştırma projelerine veya bilimsel çalışmalara katılmalarını desteklemek için araştırma fonları veya proje destekleri sağlayabilmektedir. TUBİTAK ve BAP projelerinden yararlanılabilir. Ayrıca hayırsever iş adamları da yerel olarak üniversitemize destek olmaktadır.

ORGANİSAZYON VE KARAR ALMA SÜREÇLERİ

Anabilim dalının organizasyon süreçleri, akademik programların yürütülmesi, kaynakların yönetimi, personel işleyişi ve öğrenci deneyiminin iyileştirilmesini içerir.

Anabilim dalı, ders programlarını öğretim üyelerinin görüşlerini alarak belirler, müfredatı günceller ve öğrencilerin akademik ihtiyaçlarına yönelik ders seçeneklerini değerlendirir.

Anabilim dalı, öğrencilerin akademik gelişimlerini izler, danışmanlık sağlar ve öğrenci deneyimini zenginleştirmek adına etkinlikler düzenler.

Anabilim dalının yöneticileri ve paydaşları arasındaki etkileşimi ve bilgi paylaşımı sürekli canlı tutulur.

Karar alma süreci, ilgili verilerin toplanması, analizi ve mevcut durumun değerlendirilmesi ile başlar. Toplanan veriler temelinde, önerilen stratejiler, program değişiklikleri veya kaynak tahsisleri gibi kararlar alınır ve planlar yapılır.

 

Alınan kararlar uygulanır ve sürecin sonuçları düzenli olarak izlenir ve değerlendirilir.

Sonuçların gözden geçirilmesi ve geri bildirimlerle birlikte, gerekirse kararlarda düzeltmeler yapılır.

Anabilim dalında organizasyon ve karar alma süreçleri, disiplinin başarısını etkileyen önemli unsurlardır. Bu süreçlerin etkili bir şekilde yönetilmesi, akademik gelişim, verimlilik ve disiplinin ilerlemesi açısından kritiktir. Bu nedenle, süreçlerin şeffaf, katılımcı ve etkili bir biçimde yürütülmesi büyük önem taşır.

 

PROGRAMA ÖZGÜ ÖLÇÜTLER

Anabilim dalımızda programın başarısını ve etkililiğini ölçmek için çeşitli ölçütler ve göstergeler kullanılabilir. Bunlar, öğrenci başarısı, öğretim kalitesi, araştırma etkinliği ve programın genel performansı gibi farklı alanlarda odaklanabilir. İşte anabilim dalında programa özgü bazı ölçütler:

1-Öğrenci başarısı ve gelişiminin ölçülmesi, başarısız olmuşsa nedenlerinin araştırılması

2-Mezuniyet oranları ve süreçleri: Programa kayıt olan öğrencilerin mezun olma oranları ve süreleri.

3-Not ortalamaları ve başarı seviyeleri: Öğrencilerin derslerdeki performansları ve genel not ortalamaları.

4-Akademik ilerleme ve başarı trendleri: Öğrencilerin program boyunca gösterdikleri ilerleme ve başarı trendlerinin izlenmesi.

5-Öğretim üyelerinin niteliği: Öğretim üyelerinin akademik yeterlilikleri, deneyimleri ve öğretim performansları.

6-Öğrenci-öğretim üyesi etkileşimi: Öğrencilerin öğretim üyeleriyle etkileşim düzeyi ve geri bildirim alma süreçleri.

7-Ders materyalleri ve yöntemleri: Kullanılan ders materyallerinin kalitesi, öğretim yöntemleri ve öğrenciye sunulan kaynaklar.

8-Akademik yayınlar ve katkılar: Öğretim üyelerinin ve öğrencilerin yayın sayısı, niteliği ve katkıları.

9-Araştırma projeleri ve destekler: Programın araştırma projelerine katılımı, dış destekler ve alınan proje fonları.

10-Öğrenci memnuniyeti: Programla ilgili öğrenci memnuniyet anketleri ve geri bildirimleri.

11-Mezunların kariyer başarısı: Mezunların iş bulma oranları, kariyer gelişimleri ve iş dünyasındaki başarıları.

12-Dış değerlendirmeler: Programın dış denetimler veya değerlendirmeler sonucunda aldığı geri bildirimler ve değerlendirme sonuçları.

Bu ölçütler, bir anabilim dalının programının kalitesini ve etkililiğini değerlendirmek için kullanılabilecek çeşitli göstergelerdir. Her program kendi ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş ölçütler belirleyebilir ve bu ölçütler üzerinden düzenli olarak değerlendirme süreçleri gerçekleştirebilir. Bu değerlendirmeler, programın sürekli iyileştirilmesine ve geliştirilmesine katkı sağlar.

GÜÇLÜ VE GELİŞMEYE AÇIK YÖNLER

Programın sahip olduğu nitelikli ve deneyimli öğretim üyeleri, farklı uzmanlık alanlarına sahip olmalarıyla programa büyük bir güç katmaktadır. Öğrencilerin akademik başarıları ve programın öğrenci gelişimine sağladığı katkılar güçlü bir programa işaret edebilir. Anabilim dalının, nitelikli araştırma projeleri, yayınları ve akademik katkılarıyla bilim dünyasında etkili bir rol oynuyor olması da güçlü yönlerini ortya koyabilir. Bu niteliklerin ölçülmesi gerekir. Programın uluslararası düzeyde tanınırlığı, uluslararası öğrenci değişim programları, ortak araştırma projeleri veya öğretim üyelerinin uluslararası bağlantıları, programa güç kazandıran faktörlerden biri olabilir. Programın belirli alanlarda geliştirilebilecek yönleri olabilir; bu, müfredat güncellemeleri, daha etkili öğretim metotları veya daha ileri düzeyde laboratuvar olanakları gibi alanları içerebilir. Programın teknolojiyi daha etkin bir şekilde kullanabilmesi, online öğrenme platformları, dijital kaynaklar veya yenilikçi eğitim araçları ile entegrasyonu gelişmeye açık bir alan olabilir. Programın öğrencilerin akademik, kariyer ve kişisel gelişimine yönelik sunulan destek hizmetlerinin genişletilmesi veya daha etkili hale getirilmesi. Programın çok kültürlü bir ortam oluşturması, çeşitli kültürel ve sosyal arka planlardan gelen öğrencilere destek sunmak veya kültürel çeşitliliği daha fazla teşvik etmek. Programın çevresel sürdürülebilirlik, toplumsal sorumluluk veya etik konulara daha fazla odaklanarak topluma daha geniş bir etki yaratma potansiyeli. Bu güçlü ve gelişmeye açık yönlerin değerlendirilmesi, programın kendi başarılı yönlerini korurken aynı zamanda gelişme potansiyelini de gösterir. Programın gelişimine yönelik planlamalar, bu alanlarda yapılan değerlendirmelerle daha etkili bir şekilde gerçekleştirilebilir. Anabilim dalımızın uluslararsılık ve kültürel çeşitlilik konularında gelişmeye açık tarafları olarak görünmektedir.

 

SONUÇ

Anabilim dalı kalite ve öz değerlendirme süreci sonunda yapılan değerlendirmeler anabilim dalının geleceğini ilgilendirmekteddir. Değerlendirme sürecinin sağladığı bilgi ve öneriler doğrultusunda alınacak aksiyonlar ve iyileştirmeler anabilim dalını daha da geliştirecektir. Değerlendirme sonuçlarından hareketle güçlü yönlerimizin ortaya çıkması anabilim dalının başarılı olduğu ve öne çıkan güçlü yönlerini bilmiş oluruz. Güçlü alanların devam ettirilmesi veya daha da güçlendirilmesi önemli olabilir. Geliştirme fırsatlarının belirlenmesi de önemlidir. Değerlendirme süreci sonucunda ortaya çıkan zayıf yönler veya gelişme fırsatları üzerinde çalışılması gerekmektedir. Bu alanlar, programın iyileştirilmesi için fırsatlar sunar ve bu noktalarda yapılacak aksiyonlar belirlenebilir. Değerlendirme sonuçlarından yola çıkarak, programın iyileştirilmesi için gerekli önlemler, yapılacak etkinlikler ve faaliyetler, stratejiler ve bu stratejilerin nasıl uygulanabileceği hakkında fikirler sunabilir. Anabilim dalının veya programın gelecekteki hedefleri ve bu hedeflere ulaşmak için atılacak adımlar belirlenmiş olur. Bu, uzun vadeli stratejilerin yanı sıra kısa vadeli hedeflerin de belirlenmesine aracılık edebilir. Son olarak, yapılan değerlendirme sürecinin sürekli iyileştirmeye ve programın kalitesine katkı sağlama potansiyeli yüksektir. Değerlendirme sürecinin sağladığı bilgiyi kullanarak anabilim dalının daha iyi bir noktaya gelmesi sağlanabilir. Kalite süreci bilindiği gibi sadece bir bitiş değil, aynı zamanda bir başlangıçtır. Bu sürecin anabilim tarafından yaşatılması gerekir. Sürekli iyileştirme ancak kalite süreci ile mümkündür. Öz değerlendirme bize bunu sağlayacaktır.