You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

 

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

 

FDBYL530

HIRİSTİYANLIKTA KUTSAL KİTAP İNCELEMELERİ

1-2

S

3+0+0

3

5

TÜRKÇE

 

DERS BİLGİLERİ

 

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

 

 

Dersin Amacı

Öğrencinin yazılı ve sözlü Hıristiyan dini edebiyatı, kutsal kitabın oluşumu, yorumlanması ve toplumdaki yansımalarıyla ilgili sistematik bilgi sahibi olmasına yardımcı olmaktır.

 

Dersin Seviyesi

Yüksek lisans

 

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

 

Öğretim Yöntemi

Örgün   

 

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Dr. Öğr. Üyesi Aliya Mutallimova

 

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Yok

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Hıristiyanlıktaki vahiy ve ilham anlayışı hakkında yorum yapar. ; Hıristiyanlıkta peygamberlik anlayışı ve bunun ayırıcı özellikleri hakkında değerlendirmeler yapar.;
  2. Hıristiyan kutsal kitabı metinlerini, bu metinlerin toplanması ve yazılması sürecini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. Dört İncil, temel öğretileri, birbirleriyle mukayeseleri ve diğer apokrif İnciller üzerinde yorum yapar.;
  3. Hıristiyanlıkta Resul anlayışını, resullerin toplumdaki yerini, görev ve sorumluluklarını kavrar, Hıristiyan inancında Pavlus’un mektuplarının yeri ve önemi hususunda yorumlar yapar.;
  4. Hıristiyanlıkta kutsal kitap algısı, kutsal kitabın yeri ve önemi hakkında değerlendirmeler yapar, Hıristiyanlıkta kutsal kitabın anlaşılma ve yorumlanma tarzını, Hıristiyan mezheplerinin kutsal kitap anlayışını eleştirir.;
  5. Dört İncilde görülen çelişki ve tutarsızlıkların analizini yapar, İslam alimlerine göre İncil’in tahrifi meselesini farklı açılardan yorumlar.;

 

 

DERS İÇERİĞİ

 

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

 

1

Kutsal kitap anlayışına genel bir bakış

 

 

2

Vahiy ve ilham anlayışı

 

 

3

Peygamberlik anlayışı

 

 

4

Kutsal kitabı oluşturan metinler

 

 

5

Kutsal kitabı oluşturan metinlerin toplanması ve yazılması

 

 

6

Dört İncil ve incelenmesi

 

 

7

Resullerin işleri ve incelenmesi

 

 

8

Mektuplar ve incelenmesi

 

 

9

Diğer İnciller: Apokrif İnciller

 

 

10

Hristiyanlıkta kutsal kitabın yeri

 

 

11

Kutsal kitabı anlama ve yorumlama anlayışı

 

 

12

Hıristiyan mezheplerinin kutsal kitap anlayışı

 

 

13

Dört İncil’de görülen çelişki ve tutarsızlıklar

 

 

14

İslam âlimlerine göre İncil’in tahrifi meselesi

 

 

15

Final Sınavı

 

Dersin Öğrenme Kaynakları

  1. Şaban Kuzgun, Dört İncil: Farklılıkları ve Çelişkileri
  2. Ekrem Sarıkçıoğlu, Diğer İnciller (Apokrif İnciller)
  3. Mehmet Alparslan Küçük, Kutsal Kitap Anlayışı (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam Örneği)
  4. Ramazan Biçer, İslam Kelamcılarına Göre İncil
  5. Ahmet Yüksel Özemre, Toma’ya Göre İncil

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

 

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

 

Ödev

2

70

 

Uygulama

 

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

 

Kısa sınav (Quiz)

3

30

 

 

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

5

40

 

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

 

Toplam

 

%100

 

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

 

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

 

Teori

14

3

42

 

Uygulama

 

 

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

14

1

14

 

Okuma

14

2

28

 

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

 

 

 

 

Materyal Tasarlama, Uygulama

 

 

 

 

Rapor Hazırlama

 

 

 

 

Sunu Hazırlama

4

6

24

 

Sunum

4

1

4

 

Final Sınavı

1

1

1

 

Final Sınavına Hazırlık

1

10

10

 

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

 

Toplam İş Yükü

123

 

Toplam İş Yükü / 25 (s)

123/25

 

Dersin AKTS Kredisi

≌5

 

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

 

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

 

1

Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.

 

 

 

 

X

 

2

Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

 

3

Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.

 

 

X

 

 

 

4

Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır

 

 

 

 

X

 

5

Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.

 

X

 

 

 

 

6

Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.

 

 

 

 

X

 

7

Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.

 

 

X

 

 

 

 

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL501

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK

1-1

Z

3+0+0

3

5

TÜRKÇE

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Bu ders, felsefe ve din bilimlerinde araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırarak alanla ilgili gerek teorik gerekse pratik çalışmalar yapabilmelerine katkı sağlar. Bu ders aynı zamanda filozofların, psikologların, sosyologların, beşeri coğrafyacıların, antropologların, siyaset bilimcilerin ve ilgili disiplinlerdeki bilim insanlarının sosyal ve zihinsel dünyayı nasıl analiz ettiğini, yorumladığını ve anlamlandırdığını anlamaya yöneliktir.

Dersin Amacı

Bilimsel araştırma kavramı, bilimsel aşamanın farklı ilke, yöntem ve aşamaları ile tanışmalarını ve ikinci dil araştırmaları ile ilgili edinecekleri kuramsal bilgilerin yanı sıra yapacakları küçük çaplı bir araştırma çalışması ile bir bilimsel çalışmanın nasıl yapılacağını uygulamalı olarak da öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin Seviyesi

Yüksek lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün   

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Dr. Öğr, Üyesi Münteha BEKİ,

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

1.         Bilimsel araştırmayı ve bilimsel araştırma ile ilgili kavram ve terimleri tanımlayabilir; Veri toplama tekniklerini kullanabilir ve açıklayabilir.

2.         Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı olumlu tutumlar geliştirir; Hipotez, varsayım ve sınırlılığın tanımını yapabilir;

3.         Araştırma yaparken uyulması gereken etik kurallar konusunda farkındalık kazanır; Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını açıklayabilir;

4.         Farklı araştırma yöntemlerini tanımlayabilir; Araştırma ve proje önerileri hazırlar;

5.         Bir bilimsel araştırma yapılırken takip edilmesi gereken aşamaları ve dikkat edilmesi gereken hususları bilir; Uzmanlık alanıyla ilgili birikimini etik kurallara uygun bir biçimde toplumun hizmetine sunar.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Giriş: Dersin Amacı, İçeriği ve Kaynakların Tanıtımı

 

2

Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem

 

3

Bilimsel Bilgiye Erişim – Bilgi Kaynakları – Kütüphane ve Online Veri Kaynakları

 

4

Temel Bilimsel Araştırma Yaklaşımları

 

5

Nitel ve Nicel Yaklaşımların Temel Özellikleri ve Farklılıkları

 

6

Araştırma Problemi, Araştırma Sorusu ve Hipotez

 

7

Veri Toplama Araçları- Anket- Gözlem- Görüşme- Doküman

 

8

Veri Analizi

 

9

Akademik Yazımda Şekilsel Özellikler: Zotero, Mendeley, Endnote Kullanımı

 

10

Akademik Yazımda İçeriksel Özellikler

 

11

Tez, Proje, Makale vs. Konu Seçimi

 

12

Literatür Taraması ve Veri Toplama

 

13

Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenilirlik ve Etik

 

14

Genel Değerlendirme

 

15

Final Sınavı

Dersin Öğrenme Kaynakları

- Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınevi, 2012.

- Ali Yıldırım – Hasan Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, İstanbul:

Seçkin Yayıncılık, 2021.

- İdris Güçlü, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri: Teknik – Yaklaşım – Uygulama,

Nika Yayınevi.

- Aysel, Aziz Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Nobel yay., Ankara,

2011.

- K. D. Bailey, Methods of Social Research (2. Baskı). New York: The Free, 1982.

- J. Barzun, & H. F. Graff, The modern researcher. New York: Harcourt Brace Jovanovich,

1977, 3rd ed., 1977.

- W. L. Neuman, Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches.

(Seventh Edition). Harlow: Pearson, 2014.

- Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır, Çev. Gülay Aşkar Altay, 4. baskı, Tübitak

yay., Ankara, 2000; Komisyon, Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, TÜBA yay., Ankara,

2002.

- Umberto Eco, Tez Nasıl Yazılır?, çev. Betül Parlak, İstanbul: Can Yayınları, 2023.

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

Ara Sınav

1

70

Uygulama

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Makale Kritik Etme

1

30

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

2

40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

Toplam

 

%100

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Alan çalışması

14

2

28

Ara Sınav

1

1

2

Ara Sınav İçin Bireysel çalışma

1

3

3

Bireysel çalışma

14

5

70

Derse Katılım

14

2

28

Makale Kritik Etme

1

1

1

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

 

 

 

Sunum

 

 

 

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

5

5

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

137

Toplam İş Yükü / 25 (s)

137/25

Dersin AKTS Kredisi

≌5

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Bilimsel araştırmayı ve bilimsel araştırma ile ilgili kavram ve

terimleri tanımlayabilir; Veri toplama tekniklerini kullanabilir ve

açıklayabilir.

 

 

 

 

X

2

Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı

olumlu tutumlar geliştirir; Hipotez, varsayım ve sınırlılığın tanımını

yapabilir.

 

 

 

 

X

3

Araştırma yaparken uyulması gereken etik kurallar konusunda

farkındalık kazanır; Araştırma raporu hazırlamanın aşamalarını

açıklayabilir.

 

 

 

 

X

4

Farklı araştırma yöntemlerini tanımlayabilir; Araştırma ve proje

önerileri hazırlar.

 

 

 

 

X

5

Bir bilimsel araştırma yapılırken takip edilmesi gereken aşamaları

ve dikkat edilmesi gereken hususları bilir; Uzmanlık alanıyla ilgili

birikimini etik kurallara uygun bir biçimde toplumun hizmetine

sunar.

 

 

 

 

X

 

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL507

DİN FELSEFESİ METİNLERİ- I

1

S

3+0+0

3

5

TÜRKÇE

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

 

Dersin Amacı

 

Din Felsefesinin alanını, temel sorunlarını ve yöntemini klasik ve çağdaş metinler yoluyla tanıma ve kavramayı; dini inançların felsefi açıdan anlamlı, tutarlı ve doğru olup olmadığını analiz etme ve değerlendirme yetisi kazanmayı; dinin temel iddiaları üzerine rasyonel, eleştirel ve tutarlı bir şekilde düşünme ve tartışma becerisi kazanmayı hedefler.

 

Dersin Seviyesi

Yüksek lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün    

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Dr. Öğr. Üyesi Münteha BEKİ

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Din felsefesi alanını, temel kavramlarını ve problemlerini tanımlayabilir ve analiz eder.
  2. Din felsefesinin diğer felsefi ve dini disiplinlerle ilişkisini kurar.
  3. Dini inançların felsefi açıdan anlamlı, tutarlı ve doğru olup olmadığını analiz edebilir ve değerlendirebilir.
  4. Dinin temel iddiaları üzerine rasyonel, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşımla düşünebilir ve tartışabilir.
  5. Dini iddialara ilişkin makul ve tutarlı argümanlara sahip felsefî denemeler yazma yeteneği kazanır.

 

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Din Felsefesi Nedir?

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

2

Felsefe ve Dini İnanç

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

3

Dini İnancın Rasyonelliği

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

4

Akıl ve İman: Fideizm

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

5

Akıl ve İman: Pragmatik İman Anlayışı

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

6

Akıl ve İman: Delilcilik

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

7

Tanrı’nın Mahiyeti ve Sıfatları I

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

8

Tanrı’nın Mahiyeti ve Sıfatları II

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

9

Tanrı’nın Mahiyeti ve Sıfatları III

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

10

Teistik Argümanlar: Ontolojik Delil

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

11

Teistik Argümanlar: Kozmolojik Deliller

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

12

Teistik Argümanlar: Teleolojik Deliller

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

13

Teistik Argümanlar: Ahlak Delili

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

14

Dini tecrübe

Anlatım, Tartışma ve Değerlendirme

15

Final Sınavı

 

 

Dersin Öğrenme Kaynaklar

 

  1. Din Felsefesi: El Kitabı, ed. R. Kılıç ve M. Sait Reçber, Ankara: Grafiker Yayınları, 2014.
  2. Akıl ve İnanç: Din Felsefesine Giriş, ed. Michael Peterson ve diğerleri, çev. Rahim Acar, İstanbul: Küre Yay., 2003.
  3. Din Felsefesi: Seçme Metinler, ed. Michael Peterson ve diğerleri, çev. Rahim Acar, İstanbul: Küre Yay., 2013.
  4. Brian Davies, Din Felsefesine Giriş, çev. Fatih Taştan, İstanbul: Paradigma Yay., 2011.
  5. Geleneksel ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesine Dair Okumalar I-II, der. Recep Alpyağıl, İstanbul: İz Yayıncılık, 2011.
  6. Din Felsefesi: Klasik ve Güncel Meseleler, der. C. Meister, Paul Copan, Ayrıntı Yay., 2017.
  7. Din Felsefesinde Çağdaş Tartışmalar, ed. M. Peterson vd., Ankara: Elis Yay., 2014.
  8. William L. Rowe, Philosophy of Religion: Selected Readings, New York: Harcourt Publishers, 1998.
  9. Michael Peterson vd., Reason and Religious Belief: An Introduction to Philosophy of Religion, New York: Oxford University Press, 2003.
  10. R. D. Geivett, B. Sweetman (ed.), Contemporary Perspectives on Religious Epistemology, New York: Oxford University Press, 1992.
  11. Thomas V. Morris, Our Idea of God: An Introduction to Philosophical Theology, Downers Grove: Intervarsity Press, 1991.

 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

Ara Sınav

1

70

Uygulama

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Makale Kritik Etme

1

30

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

2

40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

Toplam

 

%100

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Alan çalışması

14

2

28

Ara Sınav

1

1

1

Ara Sınav İçin Bireysel çalışma

1

7

7

Bireysel çalışma

14

2

28

Derse Katılım

14

3

42

Makale Kritik Etme

1

1

1

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

 

 

 

Sunum

 

 

 

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

7

7

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

115

Toplam İş Yükü / 25 (s)

115/25

Dersin AKTS Kredisi

≌5

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Din felsefesi alanını, temel kavramlarını ve problemlerini

tanımlayabilir ve analiz eder.

 

 

 

 

X

2

Din felsefesinin diğer felsefi ve dini disiplinlerle ilişkisini kurar.

 

 

 

 

 

X

3

Dini inançların felsefi açıdan anlamlı, tutarlı ve doğru olup

olmadığını analiz edebilir ve değerlendirebilir.    

 

 

 

 

X

4

Dinin temel iddiaları üzerine rasyonel, eleştirel ve bütüncül bir

yaklaşımla düşünebilir ve tartışabilir.

 

 

 

 

X

5

Dini iddialara ilişkin makul ve tutarlı argümanlara sahip felsefî

denemeler yazma yeteneği kazanır.

 

 

 

 

X

 

   YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

     FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL534

Batı Düşüncesinin Temelleri

1-1

Seçmeli

3+0+0

3

5

Türkçe

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

 

Dersin Amacı

Batı Düşüncesinin Temelleri dersi çok yönlü ve çok boyutlu bir araştırma etkinliğidir. Bu ders, düşünce tarihinin en etkin ve değişken dönemi olan “Yeniçağ/Modern Felsefe” içinde ortaya çıkan felsefi akım ve filozofları, yaşadıkları çağın genel özellikleri ve felsefi temelleriyle tanıtmayı ve günümüze yansımaları yönünden değerlendirmeyi hedefler.

Dersin Seviyesi

Yüksek Lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

(   ) Örgün       (   ) Uzaktan   (  ) Karma/Hibrit

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Dr. Öğr. Üyesi Yasin GÖKHAN

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Ön Koşulu Bulunmamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Batı düşüncesini şekillendiren felsefe tarihi problemlerini sıralayabilme ve onları örneklendirme.
  2. Modern dönemdeki herhangi bir filozofun iddiasını, iddianın mantığı ve öncülleriyle uyumluluğu bakımından değerlendirebilme.
  3. Klasik Batı düşüncesinde felsefe-din ilişkisini sentezleyebilme ve dine dair görüş farklılıklarının analizini yapabilme.
  4. Tutarlı iddialara ve bu iddiaları destekleyici anlaşılır argümanlara sahip felsefî denemeler yazma yeteneği kazanabilme.
  5. Modern filozofların görüşlerini metafizik, epistemoloji, etik ve estetik gibi temel alanlar özelinde sınıflandırabilme.

 

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/

Laboratuvar

1

İlk-Orta Çağ Felsefesi ile Rönesans-Aydınlanma Felsefesi Genel Bakış

-

2

Rönesans Felsefesi I

-

3

Rönesans Felsefesi II

-

4

17. Yüzyıl Felsefesi, Rasyonalistler

-

5

Rasyonalistler-Descartes

-

6

Rasyonalistler-Spinoza

-

7

Empiristler – John Locke

-

8

Ara Sınav

-

9

Empiristler – David Hume

-

10

Aydınlanma Felsefesi

-

11

18. Yüzyıl, Kant Felsefesi – Bilgi Anlayışı

-

12

Kant Felsefesi – Tanrı ve Ahlâk Anlayışı

-

13

Alman İdealizmi, Fichte, Schelling ve Hegel

-

14

Yaşam Felsefesi, Schopenhauer, Nietzsche ve Kierkegaard

-

15

Final Sınavı

 

Dersin Öğrenme Kaynakları

Ana Kaynaklar:

  • Ed. Celal Türer, Felsefe Tarihi, Bilay Yay., Ankara 2019.
  • Ahmet Cevizci, Felsefe Tarihi, Say Yay., İstanbul 2009.
  • K. Küçükalp - A. Cevizci, Batı Düşüncesi – Felsefi Temeller, İsam Yay., İstanbul 2010.

 

Yardımcı Kaynaklar:

  • Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2009.
  • Anthony Kenny, Modern Felsefenin Yükselişi- Modern Dünyada Felsefe, Küre Yay., İstanbul 2018.
  • Nigel Warburton, Felsefe Okuma Rehberi, Felsefeye Giriş, Felsefenin Kısa Tarihi, Alfa Yay., İstanbul.
  • Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, İstanbul 2019. 
  • C. Delacampagne, 20. Yüzyıl Felsefe Tarihi, İş Bankası Yay., İstanbul.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı

Ödev

1

%50

Uygulama

-

-

Forum/ Tartışma Uygulaması

-

-

Kısa sınav (Quiz)

2

%50

Dönemiçi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

1

%40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

%60

Toplam

 

%100

 

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Teori

14

2

28

Uygulama

 

-

 

Forum/Tartışma/Ödev Uygulaması

1

0,5

1

Kısa Sınav

2

0,2

1

Okuma

14

1

14

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

14

0,5

7

Ara Sınav ve Ara Sınava Hazırlık

3

1

3

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

7

7

Toplam İş Yükü

62

Toplam İş Yükü / 25 (s)

62/25= 2,48

Dersin AKTS Kredisi

2

 

 

 

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Felsefe ve din bilimleri alanında başlıca ekolleri, kuramları ve meseleleri yeterli düzeyde kavrayabilme.

 

 

 

x

 

2

Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme.

 

 

 

 

x

3

Çağdaş gelişme ve sorunlar karşısında objektif, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşım ortaya koyabilme.

 

 

 

x

 

4

İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibi olabilme.

x

 

 

 

 

5

İslam dışı dinler hakkında temel düzeyde mukayese yapabilme.

 

 

x

 

 

6

İslam inanç esaslarını ve inananların problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarla ve İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirebilme.

 

 

x

 

 

7

Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilme.

 

 

 

 

x

8

Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanabilme.

x

 

 

 

 

9

Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.

x

 

 

 

 

10

Dinî ilimler ve felsefe alanında temel kavramları, görüşleri, kaynakları ve tarihsel süreçleri kavrayabilme.

 

 

 

x

 

 

  YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

   FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANABİLİM DALI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL514

Din Felsefesinin Problemleri

1-2

Seçmeli

3+0+0

3

5

Türkçe

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

 

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin din felsefesi alanını, temel sorunlarını ve yöntemini tanımasını ve kavramasını; dini inançların felsefi açıdan anlamlı, tutarlı ve doğru olup olmadığını analiz etme ve değerlendirme yetisini kazanmasını; dinin temel iddiaları üzerine rasyonel, eleştirel ve tutarlı bir şekilde düşünme ve tartışma becerisi kazanmasını hedefler.

Dersin Seviyesi

Yüksek Lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

(  ) Örgün       (   ) Uzaktan   (  ) Karma/Hibrit

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Dr. Öğr. Üyesi Yasin GÖKHAN

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Ön Koşulu Bulunmamaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Din felsefesi alanını, temel kavramlarını ve problemlerini tanımlayabilme ve analiz edebilme.
  2. Din felsefesinin diğer felsefi ve dini disiplinlerle ilişkisini kurabilme.
  3. Dini inançların felsefi açıdan anlamlı, tutarlı ve doğru olup olmadığını analiz edebilme ve değerlendirebilme.
  4. Dinin temel iddiaları üzerine rasyonel, eleştirel ve bütüncül bir yaklaşımla düşünebilme ve tartışabilme.
  5. Dini iddialara ilişkin makul ve tutarlı argümanlara sahip felsefî denemeler yazma yeteneği kazanabilme.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/

Laboratuvar

1

Din Felsefesinin Problemleri

-

2

Tanrı Tasavvurları

-

3

Teizm

 

4

Deizm

-

5

Panteizm

-

6

Panenteizm

-

7

Tanrı Kanıtlamaları

 

8

Ara Sınav

-

9

Akıl ve İman İlişkisi

-

10

İnanç ve Bilginin Epistemik Statüsü

-

11

Din Bilim Çatışması

-

12

Ateizm ve Ateistik Deliller

-

13

Kötülük Problemi

-

14

Dini Çeşitlilik

-

15

Final Sınavı

-

 

Dersin Öğrenme Kaynakları

Ana Kaynaklar:

  • Din Felsefesi: El Kitabı, ed. R. Kılıç ve M. Sait Reçber, Ankara: Grafiker Yayınları, 2014.
  • Mehmet Aydın, Din Felsefesi, İzmir: İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2002.
  • Akıl ve İnanç: Din Felsefesine Giriş, ed. Michael Peterson ve diğerleri, (çev. Rahim Acar), İst: Küre Yay., 2003.

 

Yardımcı Kaynaklar:

  • Din Felsefesi: Seçme Metinler, ed. Michael Peterson ve diğerleri, (çev. Rahim Acar), İstanbul: Küre Yay., 2013.
  • Brian Davies, Din Felsefesine Giriş, (çev. Fatih Taştan), İstanbul: Paradigma Yay., 2011.
  • Din Felsefesine Giriş, Cafer Sadık Yaran, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2010.
  • Geleneksel ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesine Dair Okumalar I,II, Recep Alpyağıl, İst: İz Yayıncılık, 2011.
  • Din Felsefesi, ed. Latif Tokat, Ankara: Bilay Yay., 2018.
  • Din Felsefesi: Klasik ve Güncel Meseleler, C. Meister, Paul Copan, Ayrıntı Yay., 2017.
  • Din Felsefesinde Çağdaş Tartışmalar, M. Peterson vd., Ankara: Elis Yay., 2014.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

Ödev

1

50

Uygulama

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Ara sınav

1

50

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

2

40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

Toplam

 

%100

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Teori

14

3

42

Uygulama

 

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

14

1

14

Okuma

14

2

28

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

 

 

 

Materyal Tasarlama, Uygulama

 

 

 

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

4

6

24

Sunum

4

1

4

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

10

10

Diğer (Belirtiniz: ………….. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

123

Toplam İş Yükü / 25 (s)

123/25

Dersin AKTS Kredisi

≌5

 

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.

 

 

 

 

X

2

Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

3

Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.

 

 

 

 

X

4

Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır

 

 

 

 

X

5

Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.

 

 

 

 

X

6

Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.

 

 

 

 

X

7

Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.

 

 

X

 

 

                   

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

FDB BÖLÜMÜ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL508

Çağdaş Din Eğitimi Yaklaşımları

1-2

S

3+0+0

3

5

TÜRKÇE

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Çağdaş din eğitim yaklaşımları teorik olarak ele alınıp incelenecektir.

Dersin Amacı

Çağdaş din eğitimi yaklaşımları gerek ülkemizdeki gerek dünya ülkelerindeki değişim ve gelişmeler dikkate alınarak incelenecek, bireyin din eğitimi yaklaşımları konusunda kapsayıcı bir vizyon kazanması sağlanacaktır.

Dersin Seviyesi

Yüksek lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün   

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Doç. Dr. Ömer Demir

Dr. Öğretim Üyesi Fatma Göçmen

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Çağdaş din eğitimi yaklaşımları hakkında kapsayıcı bir vizyona sahip olur.
  2. Küreselleşen dünyada karşılaşılan sorunları din eğitiminin bütüncül ve kapsayıcı bakış açısıyla ele alır.
  3. Günümüz dünyasında karşılaşılan problemleri din eğitimi açısından ele alıp değerlendirme ve çözüme kavuşturma konusunda vizyon sahibi olur.
  4. Yapılandırmacı yaklaşım, çok kültürcülük ve din eğitimi konusunda bilgi sahibi olur.
  5. Hoşgörü eğitim, çevre eğitimi, ölüm eğitim vb. çağdaş din eğitim konularında bilgi sahibi olur.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Küreselleşme,  çokkültürcülük ve din eğitimi

 

 

2

Dini çoğulculuk ve din eğitimi

 

 

3

Yapılandırmacı yaklaşım ve din öğretimi

 

 

4

Vatandaşlık eğitimi ve din eğitimi

 

 

5

Bakıma muhtaç (engelli) bireylere hizmet verenlerin dini değerler eğitimi

 

 

6

Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında barış eğitimi

 

 

7

Ruh sağlığı ve din eğitimi

 

 

8

Kendini gerçekleştirme ve din eğitimi

 

 

9

Din dersi öğretmeni yetiştirme programları

 

 

10

Sosyal medya ve din eğitimi

 

 

11

Sıkıntılı durumlarda (afet, salgın, ölüm vb.)  başa çıkma becerileri kazandırmada din eğitimi

 

 

12

Öz düzenleme becerileri ve din eğitimi

 

 

13

Farklılaştırılmış din eğitimi

 

 

14

Genel Değerlendirme

 

15

Final Sınavı

Dersin Öğrenme Kaynakları

  1. Köylü, M. (2014). Din Eğitiminde Çağdaş Konular: İstanbul, DEM.
  2. Ayhan, H. vd. (2004). Din ve Ahlak Eğitim ve Öğretimine Yeni Yaklaşımlar: İstanbul, DEM.
  3. Demir, Ö. (2019). Değerler Etkileşiminde Kendini Gerçekleştirme: Ankara, İlahiyat Yayınları.
  4. Demir, Ö. (2021).Farklılaştırılmış Din Öğretimi: Ankara, İlahiyat Yayınları.
  5. Yorulmaz, B. (2016). Sinema ve Din Eğitimi: İstanbul, DEM.
  6. Ed. Çakmak, A., Hendek, A. (2021). Dinde Çoğulculuk ve Din Eğitimi: İstanbul, DEM.
  7. Yılmaz, H. (2019). Din Eğitimi ve Sosyal Barış: İstanbul, DEM.
  8. Musayev, İ. (2016). Engelli Bireylerin Din ve Değerler Eğitimi: İstanbul, C Planı Yayınları.
  9. Köylü, M., Turan, İ. (2020). Karşılaştırmalı Din Eğitimi: Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  10. Okumuşlar, M. (2014). Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Eğitimi: Konya, Yediveren.

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

Ödev

2

70

Uygulama

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Kısa sınav (Quiz)

3

30

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

5

40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

Toplam

 

%100

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Teori

14

3

42

Uygulama

 

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

14

1

14

Okuma

14

2

28

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

 

 

 

Materyal Tasarlama, Uygulama

 

 

 

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

4

6

24

Sunum

4

1

4

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

10

10

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

123

Toplam İş Yükü / 25 (s)

123/25

Dersin AKTS Kredisi

≌5

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.

 

 

 

 

X

2

Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

3

Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.

 

 

 

 

X

4

Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır

 

 

 

 

X

5

Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.

 

 

 

 

X

6

Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.

 

 

X

 

 

7

Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.

 

 

 

 

X

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ İLAHİYAT FAKÜLTESİ FDB BÖLÜMÜ BÖLÜMÜ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKT S

Eğitim Dili

FDBYL514

 

 

Din Psikolojisinde Yöntem ve Kaynaklar 1

Güz

S

3-0-0

3

5

Türkçe

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Sosyal Bilimlerde kullanılan nitel / nicel/ karma vb. araştırma yöntemlerini öğrenir

Dersin Amacı

Öğrencinin din ve psikoloji arasındaki ilişki, din psikolojisi ve İslam psikolojisi çalışmalarını ve bu çalışmalarda kullanılan temel yöntemleri eleştirel düzlemde yorumlayabilmesi için gerekli arka planı sağlamaktır.

Dersin Seviyesi

Yüksek Lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün           

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Doç. Dr. Selahattin YAKUT

Dersin Ön Koşulu

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

1.Öğrenci; psikoloji ve din arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

2.Psikolojik faktörlerin dini hayata etkilerini analiz eder.

3.Önemli psikologların din hakkındaki görüşlerini eleştirel bir üslupla değerlendirir.

 4.Din psikolojisindeki çeşitli eğilimleri ve temel öğretilerini

kavrar.

5.Din psikolojisinde kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarının olumlu ve olumsuz özelliklerini tartışır.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Psikoloji ve din ilişkisi

 

2

Dini hayatta psikolojik faktörler

 

3

Din Psikolojisinde Çeşitli Eğilimler ve Bazı Temsilciler: W.James’in Çalışmaları

 

4

G.W.Allport ve A. Maslow’un din psikolojisi

 

5

C.G.Jung ve S.Freud’da din psikolojisi

 

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ İLAHİYAT FAKÜLTESİ

FDB BÖLÜMÜ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL524

Sünnette Eğitim Metotları

1-2

S

3+0+0

3

5

TÜRKÇE

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Sünnette eğitim metotlarını kavramaya yönelik çalışmalar yapmayı, din eğitiminde sünnet merkezli bir bakış açısı geliştirmede farkındalık oluşturmayı, sünnete dayalı bir din eğitimi yaklaşımı kazandırmayı içermektedir.

Dersin Amacı

Sünnet merkezli bir din eğitim anlayışı benimsetmek, Sünnetteki eğitim metotlarını ele alıp inceleyerek din eğitimine sünnet temelli bir vizyon kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin Seviyesi

Yüksek lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün   

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Doç. Dr. Ömer Demir

Dr. Öğretim Üyesi Fatma Göçmen

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

  1. Sünnette eğitimle ilgili temel kavramları bilir.
  2. Sünnet ve eğitim ilişkisini kavrar.
  3. Fiili sünnetin din eğitim açısından önemini kavrar.
  4. Sünnetteki içeriklerin eğitsel mesajlarını kavrar.
  5. Hz. Muhammed’in örnekliği ve din eğitimi ilişkisini kavrar.
  6. Sünnetteki eğitim metotlarını kavrar.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

 

Temel kavramlar: Sünnet, hadis, eğitim, terbiye

 

 

2

Sünnette eğitimle ilgili kavramlar

 

 

3

Sünnette eğitimle ilgili kavramlar

 

 

4

Sünnetin örneklik teşkil etmesi

 

 

5

Mekke döneminde Hz. Muhammed’in örnekliği ve din eğitim arasındaki ilişki

 

 

6

Medine döneminde Hz. Muhammed’in örnekliği ve din eğitim arasındaki ilişki

 

 

7

Hz. Muhammed’in sıfatları ve din eğitim arasındaki ilişki

 

 

8

Bir eğitimci olarak Hz. Muhammed’in Eğitim Metotları

 

 

9

Bir eğitimci olarak Hz. Muhammed’in Eğitim Metotları

 

 

10

Bir eğitimci olarak Hz. Muhammed’in Eğitim Metotları

 

 

11

Bir eğitimci olarak Hz. Muhammed’in Eğitim Metotları

 

 

12

Hz. Peygamberin hadislerinde eğitim metotları

 

 

13

Sünnete göre tebliğ, davet ve din eğitimi ilişkisi

 

 

14

Genel değerlendirme

 

15

Final Sınavı

Dersin Öğrenme Kaynakları

  1. Çev. Yıldırım., E. (2016). Bir Eğitimci Olarak Hz. Muhammed (sas) ve Öğretim Metotları: Ankara, Otto.
  2. Karaman, F. (2010). Sünnetin Işığında Tebliğ ve Davet: Ankara, DİB Yayınları.
  3. Ünal, İ. H. (2016). 40 Hadis 40 Yorum: Ankara, DİB Yayınları.
  4. Çev. Güler, Z. (2019). Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eğitimi: İstanbul, Uysal Yayınevi.
  5. Gözütok, Ş. (2016). Hazreti Peygamberin (sas) Hadislerinde Eğitim Metotları (Buhari ve Müslim Örneği): İstanbul, Ensar Neşriyat.

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı (%)

Ödev

2

70

Uygulama

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Kısa sınav (Quiz)

3

30

 

Dönem içi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

5

40

Finalin Başarıya Oranı (%)

1

60

Toplam

 

%100

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Teori

14

3

42

Uygulama

 

 

 

Forum/ Tartışma Uygulaması

14

1

14

Okuma

14

2

28

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

 

 

 

Materyal Tasarlama, Uygulama

 

 

 

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

4

6

24

Sunum

4

1

4

Final Sınavı

1

1

1

Final Sınavına Hazırlık

1

10

10

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

123

Toplam İş Yükü / 25 (s)

123/25

Dersin AKTS Kredisi

≌5

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.

 

 

 

 

X

2

Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

3

Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.

 

 

 

X

 

4

Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır

 

 

 

X

 

5

Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.

 

 

 

X

 

6

Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.

 

 

 

 

X

7

Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.

 

 

 

 

X

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ İLAHİYAT FAKÜLTESİ FDB BÖLÜMÜ BÖLÜMÜ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKT S

Eğitim Dili

FDBYL520

Dini ve Ahlaki Gelişim Psikolojisi 1

Güz

S

3-0-0

3

5

Türkçe

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Bu derste, gelişim psikolojisi çerçevesinde gelişim evreleri (fiziksel ve motor gelişim, psiko-sosyal gelişim, zihinsel gelişim, dil gelişimi ve ahlâki gelişim) ve bu gelişim evrelerinin özellikleri ele alınarak, dini ve ahlâki eğitim ile ilgili Piaget ve Kohlberg gibi bilim adamlarının ileri sürdüğü çeşitli gelişim teorileri incelenecektir.

Dersin Amacı

Öğrencilerde gelişim psikolojisi çerçevesinde insanının gelişim evreleri, bu gelişim evrelerine yönelik ortaya çıkan kişisel özellikler ile dini gelişim teorileri hakkında bilgi ve bakış açısı kazandırmaktır

Dersin Seviyesi

Yüksek Lisans

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

Örgün           

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Doç. Dr. Selahattin YAKUT

Dersin Ön KoĢulu Ders(ler)i

Yok

Dersin Öğrenme Çıktıları

1.Gelişimle ilgili kavramları bilir kavramları

2.Gelişimin ilkelerini anlar

3. Gelişimi etkileyen faktörleri kavrar

4.Gelişim evrelerine yönelik kişisel özellikleri kavrar/söyler.

5. Dini gelişim ve alana dair ileri sürülen kuramları öğrenir.

 

 

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Gelişim kavramları

 

2

Gelişimin ilkeleri

 

3

Gelişimi etkileyen ve belirleyen faktörler

 

4

Gelişim evreleri (fiziksel ve motor gelişim, psiko-sosyal gelişim, zihinsel gelişim, dil gelişimi ve ahlâki gelişim)

 

5

Bilişsel gelişim ve dil gelişimi

 

 

YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ ENSTİTÜSÜ

FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ ANA BİLİM DALI

DİN EĞİTİMİ BİLİMİ VE TEMEL PROBLEMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PLANI

Dersin Kodu

Dersin Adı

Yarıyıl

Dersin Türü (Z/S)

T+U+L

(Saat/Hafta)

Kredi

AKTS

Eğitim Dili

FDBYL511

DİN EĞİTİMİ BİLİ VE TEMEL PROBLEMLERİ

GÜZ-BAHAR

SEÇMELİ

3+0: 3

5

3

Türkçe

DERS BİLGİLERİ

Dersin Katalog Tanımı (İçeriği)

Eğitim ve din eğitimi bilimi ile ilgili tanım ve kavramlar,

Din eğitimi biliminin diğer bilimlerle ilişkisi,

Din eğitimi biliminin alanı, amacı ve görevleri,

Türkiye´de din eğitim ve öğretiminin tarihsel gelişimi,

Türkiye´de din eğitiminin hukuki dayanakları,

Dini gelişim ve öğrenme,

Din öğretiminde program geliştirme ve yaklaşımlar,

Din dersi öğretmen yeterlikleri ve eğitimi,

Ailede din eğitimi,

Mesleki din eğitimi ve İmam Hatip Liseleri,

Diyanet İşleri Başkanlığı,

Din eğitimi ve din Hizmetleri,

Yetişkin din eğitimi,

Yüksek din öğretimi,

Din eğitimi ve öğretiminin güncel problemleri.

Türk eğitim sistemi, örgün din eğitiminin sorunları: İlköğretim-ortaöğretim;

Yaygın din eğitiminin sorunları: Kur’an kursları, camiler, kitle iletişim araçları ve karşılaşılan problemlerin nasıl çözüleceğine alternatifler getirme konularının ele alınması.

Türk eğitim sisteminde örgün ve yaygın din eğitiminin yeri Örgün din eğitiminde temel sorunlar: İlk ve Ortaöğretim düzeyinde) Öğretmenden kaynaklanan sorunlar b) Öğrenciden kaynaklanan sorunlar c) Aile ve sosyal çevreden kaynaklanan sorunlar d) Öğretim programlarından kaynaklanan sorunlar e) Eğitim sisteminden kaynaklanan sorunlar Örgün din eğitiminde karşılaşılan temel sorunlara olası çözüm önerileri Yaygın din eğitiminde temel sorunlar: a) Din görevlilerinden kaynaklanan sorunlar b) Öğrenci ve cemaatten kaynaklanan sorunlar c) Sosyal çevre den kaynaklanan sorunlar d) Öğretim programından kaynaklanan sorunlar Ara sınav Veya Araştırma Ödev Sunumu  e) Eğitim sisteminden kaynaklanan sorunlar Yaygın din eğitiminde karşılaşılan temel sorunlara olası çözüm önerileri

Dersin Amacı

Ders, öğrencilerin eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlamasını, din eğitimi biliminin alanını, amaç ve görevlerini tanımasını, dini gelişim teorileri Bu derste Türkiye’de din eğitimi ve öğretiminde karşılaşılan temel sorunlar ve bunlarla başa çıkma yolları ele alınacaktır. Öğrenme ilişkisini kavramasını, Türkiye´de din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları hakkında bilgi sahibi olmasını, din eğitiminde program geliştirme ve yaklaşımlar ile öğretmen yeterlikleri konusunda bilgilendirmeyi, din eğitiminin güncel meselelerini bilip tartışmasını amaçlamaktadır.

 

 

Dersin Seviyesi

LİSANSÜSTÜ

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Öğretim Yöntemi

( x ) Örgün       (   ) Uzaktan   (   ) Karma/Hibrit

Dersi Yürüten Öğretim Elemanları

Doç.Dr. Ömer DEMİR

Dersin Ön Koşulu Ders(ler)i

-

Dersin Öğrenme Çıktıları

1.Din eğitimi alanına özgü ana kaynakları tanır. Din eğitimi biliminin mahiyetini, diğer bilimler arasındaki yerini ve metotlarını kavrar.

2.Eğitim, öğretim, din kavramlarının birbiriyle ilişkisini kavrar. Din eğitimi ve öğretimiminin temellerini kavrar.

3.İslam din eğitiminin tarihçesi hakkında bilgi edinir. Cumhuriyet dönemi din eğitimi konusunda bilgi edinir. Farklı ülkelerede din eğitiminin örneklerini bilir.

4.Farklı dini sosyal hizmet alanları ve ve ceza evlerinde din eğitimi hakkında bilgi edinir. Ailede din eğitiminin mahiyeti ve önemini kavrar. Yetişkinler din eğitiminin mahiyetini kavrar.

5.İlk ve ortaöğretimde din eğitimi ve öğretiminin kuramsal çerçevesi hakkındabilgi sahibi olur.

 

DERS İÇERİĞİ

Hafta

Teori

Uygulama/Laboratuvar

1

Kavramsal Çerçeve Temel Kavramlar: Eğitim, Öğretim ve Din

 

2

Din Eğitimi Bilimi Kavramının Mahiyetinin Analizi

Din Eğitimi Biliminin Bilimler Arasındaki Konumu ve Diğer Bilimlerle İlişkisi- Din Eğitimi Biliminin Metotları ve Dili

 

 

3

Din Eğitimi ve Öğretiminin Temelleri

 

4

İslam Din Eğitiminin Tarihsel Gelişimi: İslam’da Eğitim Öğretim

 

5

Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi,

 

 

6

Okul öncesi ve İlköğretimde Din Eğitimi

 

7

Ortaöğretimde ve İmam Hatip Liselerinde Din Eğitimi

 

8

Yüksek Öğretimde Din Eğitimi, Yaygın Din Eğitimi

 

 

9

Yetişkinler Din Eğitimi

 

 

10

Dini Sosyal Hizmet Alanları ve Ceza Evlerinde Din Eğitimi

 

 

11

Farklı Ülkelerde Din Eğitimi Örnekleri

 

12

Kuran ve Sünnetin Eğitsel Değeri

 

 

13

Ailede Din Eğitimi

 

14

İlk ve Ortaöğretimde Din Eğitimi ve Öğretimi Kuramsal Çerçeve

 

 

 

 

 

Dersin Öğrenme Kaynakları

  1. Tosun, C. (2001) Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara, PegemA Yayıncılık AYHAN, Halis, Türkiye'de Din Eğitimi, M.Ü. ilahiyat Fakültesi Yayınları: 173,
  2. İstanbul 1999. BAYRAKLI, Bayraktar, İslâm’da Eğitim, İstanbul 1983. • BAYRAKLI, Bayraktar, Mukayeseli Eğitim Felsefesi Sistemleri, Marmara
  3. Üniversitesi "İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 163, İstanbul 1999. BiLGİN, Beyza, "Din Öğretiminde Yeni Modeller", Türkiye'de Din Eğitimi ve
  4. Öğretimi, Türk Yurdu Yay., Ankara 1999, s. 551-558. • BİLGİN, Beyza, Eğitimi Bilimi ve Din Eğitimi, Gün Yayıncılık, Ankara 1998. • BİLGİN,
  5. Beyza, Türkiye'de Din Eğitimi ve Liselerde Din Dersleri, Emel Matbaacılık, Ankara 1980.ÇELEBİ, Ahmed, islam'da Eğitim Öğretim Tarihi, çev: Ali
  6. Yardım, Damla Yayınları, İstanbul 1983. • DAĞ, Mehmet - ÖYMEN, Hıfzırrahman Raflit, islâm Eğitim Tarihi, 1. Baskı, MEB, Ankara
  7. 1974.DODURGALI, Abdurrahman, Din Eğitimi ve Öğretiminde ilkeler ve Yöntemler, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, Nu: 165, İstanbul
  8. 1999, s. 39 .
  9. Tosun, C. (2001) Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara, PegemA Yayıncılık
  10. AYHAN, Halis, Türkiye'de Din Eğitimi, M.Ü. ilahiyat Fakültesi Yayınları: 173,
  11. İstanbul 1999. BAYRAKLI, Bayraktar, İslâm’da Eğitim, İstanbul 1983.
  12. • BAYRAKLI, Bayraktar, Mukayeseli Eğitim Felsefesi Sistemleri, Marmara Üniversitesi
  13. "İlahiyat Fakültesi Yayınları No: 163, İstanbul 1999. BiLGİN, Beyza, "Din Öğretiminde Yeni Modeller", Türkiye'de Din Eğitimi ve Öğretimi,
  14. Türk Yurdu Yay., Ankara 1999, s. 551-558.
  15. • BİLGİN, Beyza, Eğitimi Bilimi ve Din Eğitimi, Gün Yayıncılık, Ankara 1998.
  16. • BİLGİN, Beyza, Türkiye'de Din Eğitimi ve Liselerde Din Dersleri, Emel Matbaacılık,
  17. Ankara 1980.ÇELEBİ, Ahmed, islam'da Eğitim Öğretim Tarihi, çev: Ali Yardım, Damla Yayınları,
  18. İstanbul 1983.
  19. • DAĞ, Mehmet - ÖYMEN, Hıfzırrahman Raflit, islâm Eğitim Tarihi, 1. Baskı, MEB,
  20. Ankara 1974.DODURGALI, Abdurrahman, Din Eğitimi ve Öğretiminde ilkeler ve Yöntemler, M.Ü.
  21. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, Nu: 165, İstanbul 1999, s. 39 .
  22. • DOĞAN, Recai, islamcıların Eğitim ve Öğretim Görüşleri, Bizimbüro Basımevi,
  23. Ankara 1999. KOÇER, Hasan Ali, “Genel Eğitim Bütünlüğü içinde Din Eğitiminin Yeri”, Türkiye
  24. Din Eğitim Semineri, ilâhiyat Vakfı Yay., Ankara ,KÖYLÜ, Mustafa, Yetişkin Din Eğitiminin Teorik Temelleri, Etüt Yayınları, Samsun, Din Eğitim
  25. Bilimi M.Şevki AYDIN, Kimlik Yayınları,Din Eğitimi Bilimine Giriş - Cemal Tosun&nbsp - Pegem Akademi, Din Eğitiminin Temel Problemleri,İFAV,İstanbul
  26.  

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Dönem İçi Çalışma Etkinlikleri

Sayısı

Katkısı

Ödev

 

 

Uygulama

5

50

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

Kısa sınav (Quiz)

 

 

Dönemiçi Çalışmaların Yarıyıl Başarıya Oranı (%)

%50

50

Finalin Başarıya Oranı (%)

%50

50

Toplam

 

%100

 

DERS İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

Toplam Hafta Sayısı

Süre (Haftalık Saat)

Toplam İş Yükü

Teori

14

3

42

Uygulama

3

1

4

Forum/ Tartışma Uygulaması

 

 

 

Okuma

5

4

20

İnternet Taraması, Kütüphane Çalışması

5

6

30

Materyal Tasarlama, Uygulama

 

 

 

Rapor Hazırlama

 

 

 

Sunu Hazırlama

 

 

 

Sunum

 

 

 

Final Sınavı

 

 

1

Final Sınavına Hazırlık

 

 

10

Diğer (Belirtiniz: …    …. ………..)

 

 

 

Toplam İş Yükü

107

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ

No

Program Öğrenme Çıktıları

1

2

3

4

5

1

Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.

 

 

 

 

X

2

Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.

 

 

 

 

X

3

Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.

 

 

 

 

X

4

Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır

 

 

 

 

X

5

Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.

 

 

 

 

X

6

Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslararası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.

 

 

 

 

X

7

Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.

 

 

X