You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Program Tanıtımı

Kuruluş

Sosyoloji Bölümü, Bozok Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'ne bağlı olarak 2014 yılında açılmıştır. Sosyoloji Bölümü 2015–2016 Eğitim-Öğretim yılından itibaren öğrenci almaya başlamıştır.

Kazanılan Derece

Lisans (Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar "Sosyoloji alanında Lisans Diploması" derecesi ve sosyolog unvanı alırlar)

Derecenin Düzeyi (Ön Lisans , Lisans, Yüksek Lisans, Doktora)

6. derece (Lisans)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Sosyoloji Bölümüne kabul ve kayıt hakkı, ÖSYM tarafından yapılan TYT ve AYT sınavları sonucunda kazanılır. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavlardan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlar doğrultusunda girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi'ne (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM ise tüm başvuruları aldıktan sonra, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Programa öğrenci kabulü “Bozok Üniversitesi Hakkında” bölümünde yer alan “Öğrenci Kabulü” başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.

Önceki Öğrenmenin (formal, in-formal, non-formal) Tanınması Hakkında Kurallar

“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır. Fakülte Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Sosyoloji Bölümü Müfredatında dönem bazında belirtilen (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

Program Profili

Sosyoloji Bölümü bünyesinde Uygulamalı Sosyoloji, Kurumlar Sosyolojisi, Sosyometri, Genel Sosyoloji ve Metodoloji olmak üzere 4 anabilim dalı mevcuttur. Sosyoloji Bölümünün temel hedefi; öğrencilerinin kurama ve yönteme dair konularda ve sosyolojik araştırmada mümkün olan en iyi mesleki bilgi, beceri ve deneyimi kazanmalarına yardımcı olacak bir akademik ve entelektüel ortam sağlayarak nitelikli sosyolog ve araştırmacı yetiştirmektir.

Program Eğitim Amaçları

1 Topluma dair metodlu bilgi derleme ve kullanma becerisi kazandırmak
2 Edindikleri teorik bilgi ve araştırma yetisini Kamu kuruluşları, özel sektör kuruluşlar ve sivil toplum örgütlerinde pratik olarak uygulama yetisi edindirmek
3 Sahip oldukları kendi alanlarındaki bilgi ve beceri birikimini akademik dünyanın daha ileri seviyelerinde aktif olarak kullanmaya yönelik akademik altyapı kazandırmak
4 Sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilgili altyapı geliştirip çok disiplinli çalışmaları yürütebilme yetisi kazandırmak
5 Alanında edindiği bilgi birikimini diğer disiplin mensuplarıyla yapacağı ortak çalışma ve projelerde uygulama becerisi kazandırmak
6 İçinde yaşadığı toplumun eğitim seviyesi yüksek bireylerinden birisi olacak şekilde bilişsel altyapı geliştirmesine yardımcı olmak
7 Toplumca kabul edilen, saygın bir birey olma doğrultusunda davranışsal değişiklikler gerçekleştirmesini sağlamak

Mezunların İstihdam Profilleri (örneklerle)

Sosyologlar, kamu kurum ve kuruluşlarında teknik hizmetler kadrolarında sosyolog unvanı ile ya da farklı bir kadroda çalışabilmelerinin yanı sıra, ilgileri doğrultusunda özel sektörde de geniş bir istihdam alanı bulabilmektedir. Sosyologların çalışabilecekleri kurumlar arasında bakanlıkların merkez kuruluşları, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Tarım İl Müdürlükleri, Adalet Bakanlığı, TÜBİTAK, TRT, YÖK, ÖSYM, Ceza ve Tevkif Evleri Genel Müdürlüğü, Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Sivil Savunma Genel Müdürlüğü, Atatürk Araştırma Merkezi, Emniyet Genel Müdürlüğü, Basın, Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü, Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Türkiye İstatistik Kurumu, Devlet Planlama Teşkilatı, Diyanet İşleri Başkanlığı, belediyeler, ticaret ve sanayi odaları, yaşlı bakım evleri, yazılı-görsel medya kuruluşları, araştırma şirketleri, reklam şirketleri, yayınevleri, bankalar, özel şirketlerin insan kaynakları, uluslararası kuruluşlar (UN, ILO, EU gibi) yer almaktadır. Ayrıca formasyon eğitiminin alınması durumunda Felsefe Grubu Öğretmeni olarak istihdam edilebilmektedirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Sosyoloji bölümünde ya da bölümle ilgili alanlarda yüksek lisans ve bazı durumlarda doktora programlarına başvurabilir. Lisanüstü Eğitim Ulusal Yönetmeliği’ne göre, öğrenciler yüksek lisans programlarına, lisans programlarındaki başarı seviyeleri ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’nda ilgili alanlarda aldıkları puanları esas alınarak kabul edilmektedirler. Bu bağlamda ulusal yönetmelikler ve her üniversitenin senatosu tarafından belirlenen yönetmelikler, adayların genel değerlendirmesinde ALES sonuçlarının ağırlığını belirleyecektir. Kurumların yönetmeliklerine bağlı olarak, başvurulan bölümlerin bazılarına kabul edilmek için yabancı dilde belirli düzeyde yeterlilik de gerekmektedir.

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her öğrenci dönem başında derslere kayıt yaptırmalı ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70'ine devam etmiş olmaları gereklidir. Ara sınavlar ve yarıyıl sonu sınavı önceden belirlenen zamanlarda yapılır. Üniversitenin sınav, ölçme ve değerlendirme yönetmeliği Üniversite Senatosu tarafından belirlenir ve Sosyoloji Bölümü bu yönergeye tabidir. Programda her bir ders için verilen detaylar, detaylı değerlendirme yöntemlerini ve yıl içi değerlendirme uygulamalarının açıklamasını içerir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav, yıl içi etkinlikler ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav katkısı dersi veren öğretim üyesi tarafında belirlenebilmektedir. Yıl içi etkinliklerin yıl sonu başarı puanına etkisi genellikle %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten (AA), (AB), (BA), (BB), (BC), (CB), (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. (CD), (DC) ve (DD) notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin CD, DC ve DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir.

Mezuniyet Koşulları

Sosyoloji Bölümü’nün Lisans Programı, her biri 30 AKTS değerinde 8 yarıyıldan oluşan 4 yıllık bir programdır. Bir AKTS, öğrencinin her yarıyıl için 30 saatlik iş yükünü ifade eder. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve bitirme tezini başarıyla tamamlamak gerekmektedir. Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar "Sosyoloji alanında Lisans Diploması" derecesi alır. “Sosyolog” ünvanına sahip olurlar.

Çalışma Şekli (Tam Zamanlı, e-öğrenme )

Tam Zamanlı

Adres ve İletişim Bilgileri (Program Başkanı, AKTS/DS Koordinatörü)

Bölüm Başkanı Doç. Dr. Mümtaz Levent AKKOL Bozok Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Divanlı Yolu/ YOZGAT Tel: (0354) 242 10 21 Faks: (0354) 242 10 22 E-posta: mumtaz.akkol@bozok.edu.tr

Bölüm Olanakları

Bölümümüzde eğitim-öğrenim olanaklarının geliştirilmesinin yanı sıra öğrencilere yönelik yansı, slayt ve video gibi görsel ve işitsel öğrenim imkanları sağlanmaktadır.


Program Çıktıları

1 Araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip olur.
2 Müfredatta sunulan serbest seçmeli dersler aracılığıyla diğer disiplinlerin sunduğu bakış açıları konusunda bilgi sahibi olur ve bu bakış açılarını sosyolojik düşünme yetileriyle sentezleyebilir, böylece hem bilgi birikimi hem de düşünce ufku genişler ve derinleşir.
3 İçinde yaşadığı toplumun gündemine hâkim ve toplumsal sorunlara duyarlı duruma gelir.
4 Modern toplumları anlamlandırma çabasında önemli yeri olan örgüt dinamikleri, örgütler arası etkileşim ve örgüt -toplum ilişkilerini kavrar.
5 Bireylerin siyasal davranışlarına etkide bulunan toplumsal etkenleri ve toplumsal yapılarla siyasal rejim ve süreçler arasındaki karşılıklı etkileşimi irdeleyip kavrar.
6 Özel olarak içinde yaşadıkları toplum, genel olarak ise dünya ölçeğinde mevcut eşitsizlikler ile bu eşitsizliklerin kurumsallaştırılıp meşrulaştırılma süreç ve dinamiklerini kavrayan, bu kavrayışı temel alarak yerel ve ulusal yönetim ile sivil toplum kuruluşlarının bu alanlarda proje ve sosyal politikalar oluşturmasına katkıda bulunabilir.
7 Kültür ve toplumun karşılıklı etkileşim ve bağımlılık ilişkisine tüm boyutlarıyla hakim olur.
8 Sosyal bilimlerin farklı düşünsel akım ve kuramlarına hakim, bunlar üzerinde fikir yürütebilen, tartışabilen ve bu kuramlar arasında kıyaslama ve karşılaştırma yoluyla sentez yapabilme yetisine ulaşır.
9 Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilen, akademik yazının ana gereklilikleri konusunda bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulayabilir.
10 Ulusal ölçekteki kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları ile sivil toplum örgütlerinin yanı sıra uluslararası kuruluşların da istihdam şartlarını karşılayabilecek ve bu kuruluşlarda proje geliştirebilecek donanım ve yetilere sahip olur.
11 Alanı ile ilgili araştırma yapabilme ve gerekli dokümanları toplayarak grup karşısında sunabilme yetkinliğine sahip olur.
12 Türk toplumunun başlıca konularına ve meselelerine yönelik bilinç kazanır.
13 Sosyoloji alanıyla ilgili etik değerlere ve evrensel hukuka uygun davranma bilincine sahip olur.
14 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara (örneğin küreselleşme, çok kültürlülük, kimlik, postmodernizm), bu kavramların üretildiği merkezlerin tek yönlü etkisine maruz kalmadan eleştirel boyutta bakabilir.
15 Türkiye’de sosyoloji biliminin başlangıcından bu güne geçirdiği süreci bu bilime katkı sağlayan belli başlı öncüleri ekseninde yakından değerlendirebilir.
16 Kalite kavramını ve sistemlerini öğrenir. Kalite güvencesi kültürünü benimser.

Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme