ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS İÇERİKLERİ
Dersin Adı
|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği I
Child Health and Diseases Nursing I
|
Dersin kodu
|
HES551
|
Dersin Kredisi
|
3
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Bu ders kapsamında, Dünyada ve Türkiye’de tarihsel süreçte çocukluk dönemi ve özellikleri, Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığını etkileyen faktörler ve çözüm önerileri, pediatri hemşireliğinin standartları, rolleri, felsefesi, nüfus ve sağlık politikaları, çocuk sağlığının geliştirilmesinde ailenin, sosyal ve kültürel özelliklerin etkisine yönelik bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
1.Dünyada ve Türkiye’de Çocuk Sağlığının Durumu, Sorunları ve çözüm Önerileri
2.Dünyada ve Türkiye’de Çocuk Sağlığını Etkileyen Sağlık Politikalarının İncelenmesi,
3.Pediatri Hemşireliği (Tanımı, tarihsel gelişimi, felsefesi, standartları ve rolleri)
4.Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde bakım yaklaşımları-Aile merkezli bakımi atravmatik bakım, primer hemşirelik bakımı
5.Pediatri Hemşireliğinin Yasal ve Etik Rolleri,
6.Çocuk Sağlığı ile ilgili Temel Kavramlar (Ağrı, Stres, Ölüm, Yalnızlık, Korku),
7.Çocuk ve Ailesi ile İletişim,
8.Sağlam Çocuk İzlemi,
10.Beslenme, Anne sütü ile beslenme/Emzirmenin desteklenmesi,
11.Çocukluk Dönemi Ev Kazaları ve Korunma Önlemleri,
12.Çocukta Hastalık ve Hastaneye Yatma Süreci,
13. Çocuk gelişiminde disiplin ve iletişim
14.Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile İlgili Makale Tartışması.
|
Dersin Adı
|
Fizyopatoloji-I
Physiopatholog-I
|
Dersin kodu
|
HES503
|
Dersin Kredisi
|
4
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Güz döneminde Programa başlayacak öğrencilerin farklı disiplinlerden gelmesi durumunda, bu öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanacaktır. Bu kapsamda bu dersin amacı; öğrencinin, lisans eğitiminde aldığı fizyoloji, anatomi, patoloji gibi temel bilgilerinin ışığında, insan vücudunun işlevsel yapısını özümsemesini sağlamak ve temel hastalık sürecini anlayabilecek düzeyde bilgi kazandırmaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Hücre ve hücre yapısı, Hücre membranından transport,
- Kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi,
- Lenfatik sistem ve ödem,
- Protein sentezi ve hücre çoğalmasının genetik kontrolü,
- Membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli, eksitasyon ve ritmisite,
- Karbonhidrat metabolizması,
- Ara Sınav
- Yağ metabolizması,
- Protein metobolizması,
- Sıvı elektrolit dengesi,
- Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri,
- Doku zedelenmesi ve onarımı
- Stres ve stres yanıtı
- Ders değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Neonatal Health and Diseases Nursing
|
Dersin kodu
|
HES555
|
Dersin Kredisi
|
3
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmek, öğrencinin aile merkezli, bütüncül yaklaşımla yaklaşımla yeni doğanın izleminin ve bakımını yapabilmesini sağlamak, öğrencinin yeni doğanın ve ailesinin haklarını ve memnuniyetlerini savunabilecek eğitim ve uygulama bilgi becerisine sahip olmasını, yeni doğan yoğun bakım ünitesinde ekip anlayışı içinde bebek ve aile merkezli profesyonel bakımın parametreleri ile ilgili bilgi edinmesini sağlamaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
Ders İçeriği, İşleyiş Yöntemi, Kaynaklar Ve Değerlendirme İle İlgili Bilgilendirme
1.Yenidoğan hemşireliği nedir? Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığının Durumu
2.Doğum Odası İzlem ve Bakım • Uterus Dışı Yaşama Adaptasyon ( Doğum Odasında İlk Yardım ) • Doğum Odasında İlk Değerlendirme ve Bakım
3.Yenidoğan Bakımı ve İzlemi • Postnatal Adaptasyon • Yenidoğanın Fiziksel Değerlendirmesi • Yenidoğanda Isı Ortamı
4.Bireyselleştirilmiş gelişimsel bakım
5.Yenidoğanda farmakolojik ilkeler ve ilaç uygulamaları
6.Yenidoğanın beslenme ve metabolik fonksiyonu
7.Riskli yenidoğan ve bakımı
8.Yenidoğan hemşireliğinde etik
9.Yenidoğan ailesine psikososyal yaklaşım
10.Yenidoğan Ailesinin Rol ve İlişkileri
11.Yenidoğanda ağrı ve yönetimi
12.Yenidoğanın Bilişsel-Algısal Fonksiyonu
13.Yenidoğan YBÜ organizasyonu ve standartları
14.Taburculuğu, transportu, evde bakımı ve izlemi
|
Dersin Adı
|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Etik
Scientific Research Methods and Publishing Ethics in Health
|
Dersin kodu
|
ÇOSAYL507
|
Dersin Kredisi
|
3
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Araştırmada temel kavramlar, hemşirelikte araştırmanın önemi, araştırma süreci, araştırmada karşılaşılan etik sorunlara ilişkin bilgi kazandırır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Konular
|
- Bilim, bilimsel yöntem: Bilimsel yöntemle ilgili kavramlar. Bilimsel araştırma tanımı, amaçları, özellikleri.
- Hemşirelikte bilimsel araştırmanın gereği ve gelişimi.
- Hemşirelik araştırmalarında etik,bir araştırmanın etik açıdan özellikleri ve hemşire araştırıcıların etik sorumlulukları.
- Araştırma sürecinin temel adımları, organize edilmesi ve takvimi
- Problemin seçimi,
- Araştırmanın planlanması,
- Araştırmanın uygulanması,
- Araştırmanın değerlendirilmesi.
- Proje konusu belirleme.
- Projenin amacı.
- Veri toplama yöntem ve teknikleri.
- Projenin uygulanması.
- Projenin değerlendirilmesi ve rapor yazma.
- Ders değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği II
Child Health and Diseases Nursing II
|
Dersin kodu
|
HES552
|
Dersin Kredisi
|
3
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Bu ders kapsamında, Dünyada ve Türkiye’de tarihsel süreçte çocukluk dönemi ve özellikleri, Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığını etkileyen faktörler ve çözüm önerileri, pediatri hemşireliğinin standartları, rolleri, felsefesi, nüfus ve sağlık politikaları, çocuk sağlığının geliştirilmesinde ailenin, sosyal ve kültürel özelliklerin etkisine yönelik bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Çocuklarda sağlık, hastalık ve hastaneye yatma süreci
- Pediatrik tanılama, Çocuk ve ailesi ile iletişim,
- Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesine yaklaşım
- Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Kardiyovasküler Aciller - Arrest - Anoksik spell - Hipertansiyon - Kanama ve şok -Diğer özel durumlar, Kardiyovasküler acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi,
- Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Solunum Acilleri - Yabancı cisim aspirasyonu - Status astmatikus -Solunum acillerinde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi,
- Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Nörolojik aciller - Koma - Konvülsyonlar - Status epileptikus - KİBAS - Nörolojik acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi,
- Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Endokrin Aciller - Hipoglisemi - Hiperglisemi - Diyabetik ketoasidoz
- Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Cerrahi Aciller - Zehirlenmeler - Yanıklar - Akut batın - Cerrahi acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi.
- Çocuk ihmali ve istismarı
- Engelli çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik bakımı
- Korunmaya muhtaç çocuklarda hemşirelik yaklaşımı
- Pediatri Hemşireliğinde Hasta Güvenliği
- Çocuk hastalıkları ve bakımında hemşirelik bakım planı ve standart geliştirme
- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile İlgili Makale Tartışması.
|
Dersin Adı
|
Fizyopatoloji II
Physiopathology-II
|
Dersin kodu
|
HES504
|
Dersin Kredisi
|
4
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Bu ders ile, sistem fizyolojisi hakkında bilgi vermek, hastalık durumunda ortaya çıkan belirtilerin nedenlerini hücre dizeyinde incelemek, bireyin bakımında temel oluşturacak kavram ve ilkelerin geliştirebilmesinin ve mekanizmaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Konular
|
- Ağrı, Stres fizyolojisi ve stresle baş etme yöntemleri,
- Şok Fizyopatolojisi
- İmmünolojik yanıtlar ve patolojik durumlar,
- Ventilasyon ve perfüzyon dinamiği ve bazı patolojik durumlar,
- Dolaşım dinamiği ve bazı patolojik durumlar,
- Endokrin sistem fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar'
- Ara Sınav
- Hematopoetik sistem ve bazı patolojik durumlar,
- Sindirim fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar,
- Renal sistem fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar'
- Sinir sistemi fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar
- Sistemlere özgü vaka çalışmaları
- Ders Değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Pediatride Semptom Yönetimi
Symptom Management in Pediatrics
|
Dersin kodu
|
ÇOSAYL511
|
Dersin Kredisi
|
2+0
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Hastalık sorunu olan çocuğun bakımına temel oluşturacak sistem hastalıkları semptomlarının analizinin yapılmasını ve seçilen konularda standart bakım geliştirmesini sağlamaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Konular
|
Ders Programının Açıklanması, Konulara Hazırlık ve Danışmanlık
Solunum Sistemi Semptomlarının Analizi
Kardiyovasküler Sistem Semptomlarının Analizi
Endokrin Sistem Semptomlarının Analizi
Sindirim Sistemi Semptomlarının Analizi
Hematopoetik Sistem Semptomlarının Analizi
Üriner Sistem Semptomlarının Analizi
Sinir Sistemi Semptomlarının Analizi
|
Dersin Adı
|
Çocuk Sağlığında Kavramsal Yaklaşımlar I-II
|
Dersin Kodu
|
HES557-HES558
|
Dersin Kredisi
|
2
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Güz döneminde Programa başlayacak öğrencilerin farklı disiplinlerden gelmesi durumunda, bu öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanacaktır. Bu kapsamda bu dersin amacı; kavram bilgisini uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme ve uygulamalara yansıtabilme becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Bahar Döneminde dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ve hedefleri, sağlık eğitimi ve çocuk, temel sağlık hizmetleri, çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin günümüzdeki konumu ile bağımlı ve bağımsız fonksiyonları, krizli dönemlerde çocuk, aile ve hemşirelik yaklaşımları, hastanedeki çocuk ve gereksinimleri, kronik hastalığı olan çocuk ve aile, aile merkezli ve multidisipliner yaklaşımlar ele alınır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- İnsan Kavramı
- Sağlık Kavramı
- Hastalık Kavramı
- Çevre Kavramı
- Hemşirelik Kavramı
- Kayıp, ölüm ve yas süreci
- Ara Sınav
- Spiritualite, Manevi Bakım
- Anksiyete
- Benlik kavramı-benlik saygısı
- Yoksunluk
- Beden imajı
- Güç-güçsüzlük
- Dersin Genel Değerlendirmesi
|
Dersin Adı
|
Biyoistatistik
Biostatistics
|
Dersin kodu
|
SBE500
|
Dersin Kredisi
|
3
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Bu derste, temel istatistiksel kavramlar ve yöntemler, hemşirelik alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye kavratılmaya çalışılır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, örnek makaleler, SPSS programında analizler
|
Konular
|
- İstatistikte Temel Kavramlar Yer Ölçüleri Dağılış Ölçüleri
- Frekans Tabloları Şekiller ve Grafikler
- Populasyon Dağılışları (Binom, Poisson ve Normal Dağılış)
- Örnekleme Metotları
- Z ve t Dağılışı ile Yapılan Testler
- X2 (Ki-Kare) Dağılışı ile Yapılan Testler
- Nokta ve Aralık Tahmini
- Ara Sınav
- Tek Yönlü Varyans Analizi
- Şansa bağlı tam bloklar deneme planı
- Ortalamaların çoklu karşılaştırma Testleri
- Faktöriyel Denemeler
- Regresyon, Korelasyon ve kovaryans Analizleri
- Final
|
Dersin Adı
|
Seminer I-II
|
Dersin kodu
|
HES506
|
Dersin Kredisi
|
2
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Öğrencinin ilgili bir konuda araştırma, bilgiye erişim, çeviri, farklı kaynaklardan alınan bilgileri özümseme ve makaleye dönüştürebilme, yorum yapabilme ve konular arasında bağlantı kurabilme yeteneğinin geliştirilmesi
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Bilimsel veri tabanları, genel arama motorları ve kütüphane destekli ve örnek metinler üzerinden karşılıklı iletişim ve yorumlama şeklinde
|
Konular
|
- Bilgiye erişim yöntemleri
- Bilgiye erişim yöntemleri
- Bilgiye erişim yöntemleri
- Bilimsel yayınları inceleme ve okuma teknikleri
- Bilimsel yayınları inceleme ve okuma teknikleri
- Çeviri teknikleri
- Çeviri teknikleri
- Bilimsel makale yazım teknikleri
- Bilimsel makale yazım teknikleri
- Bilimsel makale yazım teknikleri
- Örnek makalelerin incelenmesi
- Örnek makalelerin incelenmesi
- Örnek makalelerin incelenmesi
- Örnek makalelerin incelenmesi
|
YÜKSEK LİSANS DERS İÇERİKLERİ
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-I (3-0-3):
Dünyada ve Türkiye’de Çocuk Sağlığının Durumu, Dünyada ve Türkiye’de Çocuk Sağlığını Etkileyen Sağlık Politikalarının İncelenmesi, Çocuk Hemşireliğinin Değişen ve Gelişen Rolü, Pediatri Hemşireliğinin Yasal ve Etik Rolleri, Çocuk Sağlığı ile ilgili Temel Kavramlar (Ağrı, Stres, Ölüm, Yalnızlık, Korku), Çocuk ve Ailesi ile İletişim, Sağlam Çocuk İzlemi, Bağışıklama, Beslenme, Anne sütü ile beslenme/Emzirmenin desteklenmesi, Çocukluk Dönemi Ev Kazaları ve Korunma Önlemleri, Çocukta Hastalık ve Hastaneye Yatma Süreci, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği ile İlgili Makale Tartışması.
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-II (3-0-3):
Çocuklarda sağlık, hastalık ve hastaneye yatma süreci, Çocuğun hastanede ki gereksinimleri: Çocuk, ailesi ve sağlık personeli açısından, Pediatrik tanılama, Çocuk ve ailesi ile iletişim, Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Endokrin Aciller - Hipoglisemi - Hiperglisemi - Diyabetik ketoasidoz, Endokrin acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi, Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Kardiyovasküler Aciller - Arrest - Anoksik spell - Hipertansiyon - Kanama ve şok - Diğer özel durumlar, Kardiyovasküler acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi, Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Solunum Acilleri - Yabancı cisim aspirasyonu - Status astmatikus - Diğer özel durumlar, Solunum acillerinde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi, Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Nörolojik aciller - Koma - Konvülsyonlar - Status epileptikus - KİBAS - Diğer özel durumlar, Nörolojik acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi, Pediatrik Acillerde Hemşirelik Yönetimi: Cerrahi Aciller - Zehirlenmeler - Yanıklar - Akut batın - Diğer özel durumlar, Cerrahi acillerde hemşirelik bakım ve yönetimi ile ilgili bir vaka analizi.
Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği (2-0-3):
Ders Dünya’da ve Türkiye’de yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmeyi, öğrencinin aile merkezli, bütüncül yaklaşımla yenidoğanın izleminin ve bakımının yapabilmesini, öğrencinin yeni doğanın ve ailesinin hakları ve memnuniyetlerini savunabilecek eğitim ve uygulama bilgi becerisine sahip olmasını, yeni doğan yoğun bakım ünitesinde ekip anlayışı içinde bebek ve aile merkezli profesyonel bakımın parametreleri ile ilgili bilgi edinmesini sağlamayan bir derstir. Dersin konuları; yenidoğan hemşireliği, yenidoğan dönemi, yenidoğanın sağlığını değerlendirme, sağlıklı ve riskli yenidoğanın bakımını kapsamaktadır.
Fizyopatoloji (3-0-4):
Ders hastalık veya hastalık olarak adlandırılamayacak anormal sendromlar/durumlar nedeniyle normal mekanik, fiziksel ve biyokimyasal işlevlerde ortaya çıkan bozuklukları inceler. Ders bir hastalık veya hastalık olarak adlandırılamayacak anormal sendromları/bozuklukları inceleyen konuları içermektedir.
Pediatride Semptom Yönetimi (2-0-3):
Bu derste, öğrencinin çocuk hastalarında en sık görülen semptomlara kanıta dayalı ulaşmak, en iyi kanıt düzeyleriyle değerlendirmek ve semptom yönetiminde kanıt kullanması amaçlanmaktadır.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği (3-0-3):
Bu ders, araştırmanın önemi, sağlık ve hemşirelik araştırmalarının özellikleri, araştırma yöntemleri, araştırma projesinin hazırlanması, raporlandırılması, araştırmaların kritiği ve klinik uygulamalarda kullanımını, bilimsel etik konular ve araştırma hataları konularını içermektedir. Dersin konuları; hemşirelik bilimi ve araştırma, hemşirelik araştırmalarında etik, araştırma süreci, araştırma tasarımı, örnekleme, veri toplama araçları, istatistiksel yöntemler, araştırma raporu hazırlama, hemşirelik araştırmalarının yorumlanması, kanıta dayalı uygulamalardır.
Biyoistatistik (3-0-3):
Bu ders biyoistatistik için kullanılan uygulamalı istatistik yöntemlerini öğretmektedir. Dersin konuları; istatistikte temel kavramlar, merkezi eğilim ve dağılım ölçüleri, istatistiksel grafikler, olasılık, olasılık dağılımları, normallik analizleri, örnekleme, hipotez testleri, varyans analizi, ki-kare analizi, korelasyon ve regresyon analizi, parametrik olmayan istatistiksel yöntemler, kesitsel, kohort ve vaka kontrol çalışmalarının analizleri, tanı testleri, sağkalım analizidir.
Seminer
Bu dersin amacı, öğrencilerin literatür araştırması yaparak belirli bir konuda bilgi toplama, literatür tarama, ilgili çalışmaların incelenmesi, rapor yazma, topladıkları bilgiyi sentezleyerek rapor haline getirip sunmalarını sağlamaktır. Dersin konusu; öğrencinin Yüksek Lisans eğitiminin ikinci yarısında danışman öğretim üyesinin denetiminde çalışmak istediği konuya yönelik olarak literatür çalışması, veri toplama, derleme, analiz etme ve sonuçları raporlayarak sunmayı kapsayan faaliyetlerden oluşur.
SEÇMELİ DERSLER DERS İÇERİĞİ
Pediatri Hemşireliğinde Kanıt Temelli Uygulamalar (2-0-2):
Bu ders; Giriş ve Programın Açıklanması/Konular hakkında kaynak tarama, hazırlık yapma, Kanıta Dayalı Sağlıklı Çocuk ve Aile, Çocuk Sağlığını Geliştirmede Etkili Faktörler ve Kanıta Dayalı Uygulamalar, Evde Bakım, İzlem ve Kanıta Dayalı Uygulamalar, Yenidoğan Sağlığının Geliştirilmesinde Kanıta Dayalı Uygulamalar, Sağlıklı Yenidoğanın ve Çocuğun Kanıta Dayalı Evde Bakım Uygulamaları ve İzlemi, Süt Çocukluğu Döneminde Sağlığın Geliştirilmesi ve Kanıta Dayalı Uygulamalar, Kanıta Dayalı Sağlıklı Çocuk Değerlendirme Ölçekleri, Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Çocuk Acil ve Yoğun Bakım Hemşireliği (2-0-2):
Ders acil/yoğun bakım ortamındaki çocuk ve aileye bakım verme becerisi kazandırmaktadır. Dersin konuları; çocuk acil ve yoğun bakım hemşireliği, acil müdahale ve yoğun bakım gerektiren çocuklar, acil veya yoğun bakım ünitesinde olan çocuğun ailesine yaklaşım, kalp hastalığı olan çocuğun bakımı, kalp hastalığı olan çocuğun ailesine yaklaşım, kafa travması olan çocuğun bakımı, kafa travmalı çocuğun ailesine yaklaşım, diyabetik ketoasidozlu çocuğun bakımı, diyabetli ketoasidozlu çocuğun ailesine yaklaşım, çocuk acil ve yoğun bakım ünitelerinde etik durumlar, çocuk acil ve yoğun bakım ünitelerinde yasal durumlar, resusite edilen çocuk ve resusite edilen çocuğun ailesine yaklaşımdır.
Pediatrik Onkoloji Hemşireliği (2-0-2):
Bu ders öğrencilere, kanserin çocuk ve aile üzerine etkilerini bilme ve bütüncül hemşirelik yaklaşımı uygulama becerileri kazandırır. Çocukluk Çağı Kanserlerinin Epidemiyolojisi Ve İnsidansı, Çocukluk Çağında Sık Görülen Kanser Türleri ve Özellikleri, Çocukluk Çağında Kanserlerinin Tedavisi, Çocuklarda Kemik İliği/Kök Hücre Nakli ve Hemşirelik Bakımı, Kanserin Çocuğun Ailesine Etkisi, Kanserli çocuk ve umut Beden imajı ve kanserli çocuk, Terminal Dönemdeki Kanserli Çocuk ve Ailesine Yaklaşım, Tedavisi Biten Kanserli Hastaların Bakımı/ İzlemi, Çocukluk Çağı Kanserlerinde Görülen Onkolojik Aciller ve Yaklaşım konularını içermektedir.
Anne ve Çocuk Beslenmesi (2-0-2):
Gebelik Fizyolojisi, Sorunları, Gereksinimleri ve Beslenme İlkeleri, Beslenme ve Besin Öğeleri (Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Vitaminler, Mineraller, Su), Emziklilik Fizyolojisi, Sorunları, Gereksinimleri ve Beslenme İlkeleri, 0-1 Yaş Grubu Çocukların Özelikleri, Gereksinimleri Anne Sütünün Önemi ve Emzirme, Ek Besinler, Gastroenteritler, Okul Öncesi ve Okul Çağı Çocuğunun Fizyolojik ve Psikolojik Özelikleri, Gereksinimleri -Diyet Planlama İlkeleri, Menü Planlama: Amaçları ve Önemi Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Menü Planlama Nasıl Olmalıdır? Örnek Menüler, Beslenme Eğitimi Planlama -Çocuklara besinler nasıl anlatılabilir? -Besinlerle barışan Çocuklar (Çocuklara Meyveyi Sevdirmenin Yolları, Gazlı İçecekler ve Çocuk Sağlığı, Abur Cuburla Savaşma Yolları, Yemek Seçme Nasıl Önlenebilir? Çocukluk Çağı Şişmanlığı), PEM ve Beslenme Tedavisi -İnsüline Bağımlı DM'da Beslenme -Büyüme ve Gelişmenin Değerlendirilmesi, Örnek Bir Beslenme Eğitimi: Drama, Anlatım, Soru-cevap, Masal, Demonstrasyon, Şarkı.
Çocuk Hemşireliğinde Güncel Yaklaşımlar (2-0-2):
Ders öğrencinin ilgi duyduğu bir çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği konusunda bilgi ve becerisinin kazanılmasını sağlamaktadır. Dersin içeriğini Çocuk hemşireliği ile ilgili kuruluşlar ve yayınlar: Ülkemizde ve Dünyada, Çocuk hemşireliğine özgü modeller ve hemşirelik bakımında kullanımı, Çocuk hemşireliğine özgü hemşirelik girişimleri ve kanıta dayalı uygulamalar, Çocuklarda ilaç uygulaması ile ilgili güncel konular, Çocuklarda CPR ve oksijen uygulaması ile ilgili güncel konular, Çocuğa yönelik yapılan invazif girişimler ile ilgili güncel konular, Çocuklarda aşı uygulamaları ile ilgili güncel konular, Çocuğun temel gereksinimlerin karşılanması ile ilgili güncel konular, Çocuk sağlığının korunması ve geliştirilmesi ile ilgili güncel konular, Hastanede yatan çocuk ve ailesine bakım ile ilgili güncel konular, Çocuklarda ağrı yönetimi ile ilgili güncel konular, Çocuk hemşireliği ile ilgili diğer güncel konular: Bakım teknolojilerinde yenilikler, eğitim yöntemleri, Çocuk hemşireliğinde güncel konuların ülkemize yansımaları oluşturmaktadır.
Çocukta Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği (2-0-2):
Çocukların enfeksiyonlara yatkın olabilme nedenlerini sıralamayı, enfeksiyon sürecini ve bulaşma yollarını açıklayabilmeyi, çocukluk çağında sık görülen bulaşıcı enfeksiyon hastalıklarını tanıyabilmeyi sağlayan bir derstir. Dersin konuları; enfeksiyon süreci ve bağışıklama, enfeksiyon hastalıklarının aşamaları, organizmaya karşı immün yanıt, bağışıklama, çocukluk çağında sık görülen bulaşıcı enfeksiyon hastalıklarıdır.
Çocuklarda Büyüme ve Gelişme (2-0-2):
Büyüme-gelişmenin ilkeleri, Büyüme ve gelişmeyi etkileyen faktörler, Büyüme ve gelişme ile ilgili kavram ve teoriler: Biyofiziksel, psikososyal teoriler, psikoseksüel teoriler, Büyüme ve gelişme ile ilgili kavram ve teoriler: Ahlaki gelişim teorileri, bilişsel gelişim teorileri, spiritüel teoriler, Büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi, Sağlam çocuk izlemi, İntrauterin hayatta büyüme ve gelişme, Yenidoğan döneminde büyüme ve gelişme, Süt çocukluğu döneminde büyüme ve gelişme, Oyun çocukluğu döneminde büyüme ve gelişme, Okul öncesi dönemde büyüme ve gelişme, Okul çocuğu döneminde büyüme ve gelişme, Adölesan dönemde büyüme ve gelişme, Çocukluk dönemi büyüme gelişme bozuklukları, Çocuğun sağlıklı büyüme ve gelişmesinde oyunun rolü, Çocukluk döneminde büyüme ve gelişmeyi etkileyen toplumsal kurum ve kuruluşlar.
Çocuk ve Kültür (2-0-2):
Kültür tarihi, antropoloji, felsefe, estetik, sosyoloji ve çocukluk sosyolojisi ve kültür bilim yanında eğitimi, çocuğun değeri, geleneksel kültür, modern kültür ve postmodern ilişkiler içindeki çocuk, çocukların kültürle ilişki boyutu konularını içermektedir.
Çocuk ve Göç (2-0-2):
Çatışma, şiddet, doğal afet gibi insani ya da çevresel etmenlerle göç etmek durumunda kalan çocuk, göç sürecinde de denizde boğulma, kötü beslenme, susuzluk, insan tacirlerinin eline düşme, kaçırılma, tecavüz ve cinayet gibi çeşitli tehlikelerle karşı karşıya kalma, Göç ettikleri yerde yabancı düşmanlığına ve ayrımcılığınaa maruz kalma, çocuk işçiliği, erken yaşta evlenme riski ve düşünce-değer yargılarında olumsuz yönde değişimler, travmatik etki, psikolojik ve davranış problemleri konularını içermektedir.
TEZ ÇALIŞMASI VE UZMANLIK ALAN DERSLERİ DERS İÇERİĞİ
Tez Çalışması
Bu ders, öğrencinin teziyle ilişkili çalıştığı alandaki güncel literatürü takip etmesini, tez alanı ile ilgili bilgi ve becerilerinin arttırmasını, literatürde meydana gelen son değişiklikleri tez çalışmasına aktarmasını sağlar
Uzmanlık Alan Dersi
Tezi ile ilgili güncel yaklaşım ve yöntemlerin yorumlanması, Tezde kullanılacak veri toplama ve yöntemlerin belirlenmesi, Alan ve yöntem ile ilgili literatür takibi, Tez çalışmasının teorik arka planı hakkında literatür takibi, Teorik çerçeve, yöntem ve temel eserler bağlamında genel değerlendirme, Tez çalışmasınin geçici planının hazırlanması, ana ve alt başlıklarının belirlenmesi, Tez çalışmasının zaman-mekan sınırları ve geçici plan dahilinde okuma ve değerlendirme, Rapor hazırlama ve sunma, Literatür takibi, not alma ve değerlendirme, Birincil kaynaklardaki eksikliklerin tamamlanması, Yorum, değerlendirme ve analiz, Yöntem ve içerik bağlamında var olan sorunların çözümü, Değerlendirme, rapor hazırlama ve sunum.
HEMŞİRELİK ESASLARI YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS İÇERİKLERİ
Dersin Adı
|
Hemşirelik Esaslarına Giriş
Fundamental of Nursing
|
Dersin kodu
|
HES501
|
Dersin Kredisi
|
3 0 3
|
ECTS Kredisi
|
4
|
Dersin Amacı
|
Güz döneminde Programa başlayacak öğrencilerin farklı disiplinlerden gelmesi durumunda, bu öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanacaktır. Bu kapsamda bu dersin amacı; hemşirelik temel kavramlarını, hemşirelik felsefesi ve etik değerleri içselleştirmesi ve hemşirelik süreci doğrultusunda hastaya bakım verebilmesidir.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- İnsan, çevre kavramları,
- Sağlık, hastalık kavramları,
- Profesyonel hemşireliğin ve eğitiminin gelişimi,
- Bakım kavramı ve bakım modelleri (Bütüncül ve Hümanistik yaklaşım),
- Hemşirelikte Etik, ve Hemşirelik Felsefesi,
- Hemşirelikte profesyonel roller ve sorumluluklar,
- Ara Sınav
- Hemşirelikte kanıta dayalı uygulamalar,
- Uyku ve dinlenme,
- Ağrı ve kanıta dayalı uygulamalar,
- Yaşamsal bulgular ve kanıta dayalı uygulamalar,
- Sıcak/soğuk uygulamalarda kanıta dayalı uygulamalar,
- Hemşirelik süreci / Örnek bakım planı tartışma,
- Hasta ve sağlık çalışanlarının güvenliği
- Ders değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Temel Fizyopatoloji
Physiopatholog
|
Dersin kodu
|
HEESYL505
|
Dersin Kredisi
|
3 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Güz döneminde Programa başlayacak öğrencilerin farklı disiplinlerden gelmesi durumunda, bu öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanacaktır. Bu kapsamda bu dersin amacı; öğrencinin, lisans eğitiminde aldığı fizyoloji, anatomi, patoloji gibi temel bilgilerinin ışığında, insan vücudunun işlevsel yapısını özümsemesini sağlamak ve temel hastalık sürecini anlayabilecek düzeyde bilgi kazandırmaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Hücre ve hücre yapısı, Hücre membranından transport,
- Kapiller dinamik, kan ve interstisyel sıvı değişimi,
- Lenfatik sistem ve ödem,
- Protein sentezi ve hücre çoğalmasının genetik kontrolü,
- Membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli, eksitasyon ve ritmisite,
- Karbonhidrat metabolizması,
- Ara Sınav
- Yağ metabolizması,
- Protein metobolizması,
- Sıvı elektrolit dengesi,
- Hidrojen iyonu denge ve dengesizlikleri,
- Doku zedelenmesi ve onarımı
- Stres ve stres yanıtı
- Ders değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Hemşirelikte Kavramsal Öğeler
Conceptual Elements in Nursing
|
Dersin Kodu
|
HEESYL503 Hemşirelikte Kavramsal Öğeler
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Güz döneminde Programa başlayacak öğrencilerin farklı disiplinlerden gelmesi durumunda, bu öğrencilere Bilimsel Hazırlık Programı uygulanacaktır. Bu kapsamda bu dersin amacı; kavram bilgisini uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme ve uygulamalara yansıtabilme becerilerini geliştirmeyi hedefler.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- İnsan Kavramı
- Sağlık Kavramı
- Hastalık Kavramı
- Çevre Kavramı
- Hemşirelik Kavramı
- Kayıp, ölüm ve yas süreci
- Ara Sınav
- Spiritualite, Manevi Bakım
- Anksiyete
- Benlik kavramı-benlik saygısı
- Yoksunluk
- Beden imajı
- Güç-güçsüzlük
- Kavramların hemşirelik mesleği ile ilişkisinin açıklanması
- Dersin Genel Değerlendirmesi
|
Dersin Adı
|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik
Scientific Research Methods and Ethics
|
Dersin kodu
|
HEESYL504
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Etik ve bilimsel araştırma metotlarının tanıtılması, bilimsel etik değerlerinin bireysel, toplumsal ve yasal yönden değerlendirilmesi, bilimsel bilgiye erişimin nasıl olacağı, araştırma probleminin nasıl belirleneceği hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Hazırlanmış olan slaytlar ile birlikte konuların anlatılması, tartışılması
|
Konular
|
1. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiğine Giriş
2. Bilimsel Araştırma İle İlgili Temel Kavramlar
3. Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Kurallar
4. İntihal ve Etik
5. Yayın Etiği ve Etik Dışı Davranışlar
6. Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Önlenmesi
7. YÖK, TÜBİTAK ve Üniversitelerde Etik ile İlgili Yasal Düzenlemeler
8. Ara Sınav
9. Araştırma Konusunun Belirlenmesi ve Problemin Tanımlanması
10. Kaynak Tarama ve Hipotez Oluşturma Yöntemleri
11. Veri Toplama Araçlarının Kullanımı
12. Veri Analiz Yöntemleri ve Araştırma Raporu Hazırlama
13. Alan Araştırmalarında Anket Etiği
14. Dersin Genel Değerlendirmesi
|
Dersin Adı
|
Hemşirelik Esasları Öğretimi Uygulaması
Fundamentals of Nursing Teaching Practice
|
Dersin kodu
|
HEESYL511
|
Dersin Kredisi
|
3 0 3
|
ECTS Kredisi
|
4
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrenciye temel hemşirelik becerilerini profesyonel ilkeler doğrultusunda uygulayabilme becerisi kazandırmaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, Teorik ve laboratuar ortamında bireysel ders sunumları
|
Konular
|
- Hemşirelik Esasları öğretiminde ünite planı ve ders planı yazma, hedef yazma
- Hemşirelik Esasları Öğretimi: Örnek konularda ünite planı hazırlama
- Hemşirelik Esasları Öğretimi: Örnek konularda ünite planı hazırlama
- Hemşirelik Esasları Öğretimi: Hedef davranışlara yönelik içeriğin hazırlanması
- Eğitimde program değerlendirme ve Hemşirelik Esasları öğretiminde hedef davranışlara yönelik öğrenciyi değerlendirme yöntemleri
- Eğitimde program değerlendirme ve Hemşirelik Esasları öğretiminde hedef davranışlara yönelik öğrenciyi değerlendirme yöntemleri
- Hemşirelik Esasları Öğretiminde Teknoloji Kullanımı
- Teorik Ders Sunumu
- Uygulamalı ders sunumu
- Teorik ders sunumu
- Uygulama dersi sunumu
- Teorik ders sunumu
- Uygulama dersi sunumu
- Labratuar temelli örnek öğretim sınavı uygulması
- Ders değerlendirme
|
Dersin Adı
|
İleri Düzey Fizyopatoloji
|
Dersin kodu
|
HEESYL510
|
Dersin Kredisi
|
3 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu ders ile, sistem fizyolojisi hakkında bilgi vermek, hastalık durumunda ortaya çıkan belirtilerin nedenlerini hücre dizeyinde incelemek, bireyin bakımında temel oluşturacak kavram ve ilkelerin geliştirebilmesinin ve mekanizmaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Konular
|
- Ağrı, Stres fizyolojisi ve stresle baş etme yöntemleri,
- Şok Fizyopatolojisi
- İmmünolojik yanıtlar ve patolojik durumlar,
- Ventilasyon ve perfüzyon dinamiği ve bazı patolojik durumlar,
- Dolaşım dinamiği ve bazı patolojik durumlar,
- Endokrin sistem fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar'
- Ara Sınav
- Hematopoetik sistem ve bazı patolojik durumlar,
- Sindirim fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar,
- Renal sistem fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar'
- Sinir sistemi fizyolojisi ve bazı patolojik durumlar
- Sistemlere özgü vaka çalışmaları
- Sistemlere özgü vaka çalışmaları
- Sistemlere özgü vaka çalışmaları
- Ders Değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Biyoistatistik
Biostatistics
|
Dersin kodu
|
HEESYL508
|
Dersin Kredisi
|
2 0 2
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu derste, temel istatistiksel kavramlar ve yöntemler, hemşirelik alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye kavratılmaya çalışılır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, örnek makaleler, SPSS programında analizler
|
Konular
|
- İstatistikte Temel Kavramlar Yer Ölçüleri Dağılış Ölçüleri
- Frekans Tabloları Şekiller ve Grafikler
- Populasyon Dağılışları (Binom, Poisson ve Normal Dağılış)
- Örnekleme Metotları
- Z ve t Dağılışı ile Yapılan Testler
- X2 (Ki-Kare) Dağılışı ile Yapılan Testler
- Ara Sınav
- Nokta ve Aralık Tahmini
- Tek Yönlü Varyans Analizi
- Şansa bağlı tam bloklar deneme planı
- Ortalamaların çoklu karşılaştırma Testleri
- Faktöriyel Denemeler
- Regresyon, Korelasyon ve kovaryans Analizleri
- Ders Değerlendirmesi
|
Dersin Adı
|
Hemşirelik Esasları Öğretimi
Fundamentals of Nursing Teaching Practice-II
|
Dersin kodu
|
HES506
|
Dersin Kredisi
|
1 8 4
|
ECTS Kredisi
|
5
|
Dersin Amacı
|
Hemşirelik Esasları eğitiminin geçmişinin, günümüzdeki durumunun ve Hemşirelik Esasları ders programının nasıl geliştirileceğinin, öğrenmeyi etkileyen faktörlerin öğretilmesidir..
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konuların slaytlar eşliğinde anlatılması ve tartışılması, olgu sunumları
|
Konular
|
- Dünyada hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu
- Türkiye’de hemşirelik eğitiminin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu
- Hemşirelik Esasları eğitiminin felsefesi ve çağdaş hemşirelik rolleri
- Günümüzdeki farklı eğitim modelleri içinde Hemşirelik Esasları lisans eğitimi
- Eğitimle ilgili temel kavramlar
- Öğrenme kuramları ve Hemşirelik Esasları
- Ara Sınav
- Hemşirelik Esasları eğitiminde öğrenmeyi etkileyen faktörler
- Hemşirelik Esasları eğitiminde eğitici faktörü
- Hemşirelik Esasları eğitiminde eğitici faktörü
- Eğitimde program değerlendirme ve Hemşirelik Esasları öğretiminde hedef davranışlara yönelik öğrenciyi değerlendirme yöntemleri
- Eğitim programlarının geliştirilmesi
- Hemşirelik Esasları ders programının geliştirilmesi
- Hemşirelik Esasları ders programının geliştirilmesi
- Ders Değerlendirmesi
|
Dersin Adı
|
Seminer
Seminar
|
Dersin Kodu
|
BBB 519
|
Dersin Kredisi
|
0 2 0
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Hemşirelik esasları ile ilgili bir konuya ilişkin literatür taraması yaparak, hemşirelik eğitim ve uygulamalarındaki kavram, ilke, yöntem ve yeniliklerin öğrenilmesine yönelik derleme hazırlamayı amaçlanır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular sunular eşliğinde anlatılacak, makaleler üzerinde tartışılacak ve çeşitli ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Seminer dersi ve önemi
- Bilgiye erişim yöntemleri/Seminer konusu araştırma bulunması
- Seminer hazırlama tekniğine ilişkin bilgi verilmesi
- Bilimsel yayınları inceleme ve okuma teknikleri
- Bilimsel makale yazım teknikleri
- Çeviri teknikleri
- Literatür taranması
- Literatürün/makalelerin incelenmesi taraması ile bulunan makalelerin okunması ve incelenmesi
- Literatür taraması ile bulunan makalelerin okunması ve incelenmesi
- Literatür taraması ile bulunan konuyla ilgili makalelerin sıralanması/ayıklanmasıve incelenmesi
- Derleme planının hazırlanması
- Derlemenin yazılması planının tartışılması
- Derlemenin yazılması
- Seminerin sunumu ve ödev teslimi
|
Dersin Adı
|
Hasta Güvenliği
|
Dersin kodu
|
HEESYL518
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı sağlık kurumlarında hasta ve çalışan güvenliğini tehdit eden olası riskleri belirlemek, hasta güvenliği kapsamında beklenmedik olayları tanımlamak, sağlık hizmetinden kaynaklanan hatalar ve bu hatalar sonucunda ortaya çıkabilecek olan hasta hasarlarını göstermek ve bu hataların önlenmesi/azaltılması için alınacak önlemleri tartışmak, klinik ortamda çalışan güvenliğini tehdit eden fiziksel, kimyasal, psikososyal ve mesleki riskleri tanımlamaktır.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Hasta Güvenliği Nedir?
- Tıp Enstitüsü (Institute of Medicine) Raporları
- Tıbbi Hataların Nedenleri
- Hasta Güvenliği Kültürü
- Ekip Çalışması ve İletişim
- Hasta Güvenliğinin Ölçülmesi
- Ara Sınav
- Bildirim ve Öğrenme Sistemleri
- Hasta Güvenliğinin Artırılması
- Hasta Güvenliğini Artırmada Kullanılabilecek Araçlar
- İlaç Güvenliği
- Tıbbi Hatanın Açıklanması
- JCI ve Hasta Güvenliği
- Dünya Sağlık Örgütü Hasta Güvenliği Programları, Türkiye?de Hasta Güvenliği
- Ders Değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Güvenli ve Akılcı İlaç Kullanım
Usıng Medıcıne and Safety Wıth Care
|
Dersin kodu
|
HEESYL519
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı. Öğrencinin ilaçların güvenli ve etkin bir şekilde uygulanması ile ilgili temel bilgileri kazanmasını ve güvenli ve akılcı ilaç uygulamalarında hemşireliğin rolünü kavramasını sağlamaktır.
Bu ders: Farmakoloji ile ilgili temel kavramlar ve süreçler, İlaçların uygulanması ve ilaç tedavisinde hemşirelik süreci, Akılcı ilaç kullanımı , sağlık hizmeti sunanların ve hizmeti alanların akılcı ilaç kullanımındaki rolleri, Özel durumlarda ilaçların akılcı kullanımı, Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı, Akılcı antibiyotik kullanımı, Güvenli ilaç uygulamaları ve ilaç hatalarının önlenmesi , Akılcı ilaç kullanımına ilişkin yapılmış çalışmalar ve Güvenli ilaç kullanımına ilişkin yapılmış çalışmaların sunulması konularını kapsar
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Güvenli ve Akılcı İlaç Uygulaması ve Farmakolojiye Giriş
- Güvenli ve Akılcı İlaç Uygulaması ve Farmakolojiye İle İlgili Temel Kavramlar ve Süreçler
- İlaçların Uygulanması ve İlaç Tedavisinde Hemşirelik Süreci
- Güvenli ve Akılcı İlaç Kullanımı
- İlaç Kullanımı ve Kendi Kendine Tedavi
- Toplumda Akılcı İlaç Kullanımı Eğitimi
- Sağlık Hizmeti Sunanların ve Hizmet Alanların Güvenli ve Akılcı İlaç Kullanımındaki Rolü
- Ara Sınav
- Kronik Hastalıklarda Akılcı İlaç Kullanımı
- Yaş Gruplarına Göre Akılcı İlaç Kullanımı
- Özel Gruplarda Akılcı İlaç Kullanımı
- Akılcı Antibiyotik Kullanımı ve Eğitimi
- Güvenli İlaç Uygulamaları ve İlaç Hatalarının Önlenmesi
- Güvenli ve Akılcı İlaç Kullanımına Yönelik Çalışmaların İncelenmesi
- Ders Değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Hemşirelik Süreci
Nursing Process
|
Dersin kodu
|
HEESYL520
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, öğrenciye bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal değerlendirmesini yaparak hemşirelik süreci doğrultusunda bakımı planlama, uygulama ve değerlendirme becerisini kazandırmaktır. Bu ders hemşirelik süreci, fiziksel, psikolojik ve sosyal tanılama konularını kapsar.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Hemşirelik Süreci Tanımı ve Tarihçesi
- Hemşirelik Süreci ve Eleştirel Düşünme
- Hemşirelik Sürecinin Aşamaları
- Hemşirelikte Sınıflama Sistemleri (NANDA-I,ICNP,OMAHA)
- Veri Toplama
- Hemşirelik Tanısı
- Ara Sınav
- Hemşirelik Tanısı(NANDA-I)
- Planlama
- Uygulama
- Değerlendirme
- NIC ve NOC örenkleri üzerinden hemşirelik süreci oluştuurlması
- Bakım Planı Örneği
- Bakım Planı Örneği
- Ders Değerlendirme
|
Dersin Adı
|
Fiziksel Tanılama
Physıcal Dıagnosıs
|
Dersin kodu
|
HEESYL521
|
Dersin Kredisi
|
3 0 0 3
|
ECTS Kredisi
|
3
|
Dersin Amacı
|
Bu ders ile öğrencilere fiziksel tanılamaya ilişkin kapsamlı teorik bilgi verme, derinlemesine objektif ve sübjektif veri toplama becerilerinin kazandırılması amaçlamaktadır. Bu ders, tanılama yöntemleri, sistemlerin tanılanması, yaşam evrelerine göre tanılamada hemşirenin sorumlukları ve uygulamalarını içerir.
|
Dersin İşlenme Şekli
|
Konular slaytlarla anlatılacak, örnekler ve makaleler üzerinde tartışılacak, ayrıca çeşitli sunumlarla ve ödevlerle pekiştirilecektir.
|
Konular
|
- Fiziksel tanılamayagenel bakış
- Veri toplama – Hemşirelik süreci, sağlığın algılanması
- Fiziksel Muayene Yöntemleri (İnspeksiyon-Palpasyon)
- Fiziksel Muayene Yöntemleri (Perküsyon-Oskültasyon)
- Deri, saç, tırnak tanılaması
- Baş-boyun tanılaması
- Ara Sınav
- KBB ve Göz tanılaması
- Toraks ve akciğerlerin tanılanması
- Kardivasküler sistem tanılaması
- GİS tanılması
- Üriner ve Ürogenital Sitem Tanılanması
- Kas İskelet Sisteminin Tanılanamsı
- Sinir Sistemi Tanılanması
- Ders Değerlendirme
|